|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/30160
|
Title: | A expressão dramática/teatro no 1º ciclo do ensino básico: investigando a mediação cultural coeducativa nas relações museu-escola-comunidade |
Authors: | Proença, Ana Paula Coelho de Pina |
Advisors: | Valente, Lucília |
Keywords: | Expressão dramática/teatro Parcerias culturais de educação Coeducação cultural Mediação cultural coeducativa Relação museu-escola-comunidade Dramatic expression/theater Cultural partnerships for education Cultural coeducation Coeducative cultural mediation Museum-school-community relatioonship |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente investigação propõe-se explorar o papel da mediação cultural coeducativa especialmente concebida através de dinâmicas de Expressão Dramática/Teatro na relação museu-escola-comunidade. O Estudo assume um paradigma qualitativo interpretativo com uma metodología de investigação-ação. Participaram na investigação o Agrupamento de Escolas Mosteiro e Cávado com uma turma de alunos do 1º ano do 1º CEB e sua professora titular, o Mosteiro de S. Martinho de Tibães, e a investigadora com um papel ativo como mediadora em Expressão Dramática/Teatro. Foram utilizados na recolha de dados os seguintes instrumentos: Entrevistas, Questionários, Diário de Campo reflexivo, Observação participante e Respostas Ilustradas de alunos. Numa primeira fase, procedeu-se ao Diagnóstico através da análise e discussão dos impactos do projeto Museu-Escola-Comunidade (MEC), previamente implementado no território do Estudo, em que a investigadora foi participante, ilustrando as bases de coeducação cultural. Na segunda fase, um novo projeto coeducativo “Há Teatro” permitiu o desenvolvimento do trabalho articulado em parceria entre a investigadora-mediadora, alunos, os profissionais da cultura e da educação. Aplicou-se o Programa SPSS para tratamento dos questionários e os dados qualitativos foram processados através de análise temática de conteúdo de onde emergiram as categorias. Os resultados do Estudo mostram as potencialidades da mediação cultural coeducativa pela Expressão Dramática/Teatro, neste quadro colaborativo e relevam a importância das trajetórias de participação da investigadora como mediadora. As respostas ilustradas dos alunos e os questionários realizados aos pais revelam um desenvolvimento significativo de competências de socialização, criativas e dramáticas, dos alunos, o aumento de conhecimentos da Língua Portuguesa, bem como um melhor conhecimento histórico, e a apropriação de uma consciência ambiental sobre o Património. As entrevistas aos profissionais da educação e da cultura permitem constatar a evolução das relações museu-escola-comunidade; ABSTRACT: “Theatre Education in the First Cycle of Elementary Schooling: researchig the coeducative cultural mediation within the museum-school-community relationship” The present research aims to explore the role of coeducational cultural mediation in the museum-school-community relationship. Dramatic expression and theatre were used to develop the field work . The methodology is based in action-research within a qualitative interpretive paradigm . The research had as partners the Monastery and Cávado Schools Association through a group of 1st elementary school children and their teacher, Museum educators of the Monastery of S. Martinho de Tibães. The researcher had an active role as a Dramatic Expression / Theater specialist performing the mediation role with all partners working directly with children . The data collection instruments used were Interviews, Questionnaires, Reflective Field Diary, Participant Observation and Illustrated Student Responses. In a first phase, the Diagnosis was done through the analysis and discussion of the impacts of the Museum-School-Community (MEC) project, previously implemented in the territory of the Study, in which the researcher participated. This phase allowed to illustrate the foundations of cultural coeducation. During the second phase, a new co-educational project "Há Teatro" (There is Theatre) conducting to a final public presentation by all classe was developed during academic year 2007/2008. This work allowed the articulation with all partners : the researcher in her role of drama teacher and mediator, all class children , the primary school teacher and cultural and education professionals of the Museum. The SPSS Program was applied for the treatment of the questionnaires and the qualitative data were processed through content analysis from which the categories emerged. The results of the Study show the potential of coeducational cultural mediation through Dramatic Expression / Theater, within this collaborative framework and highlight the importance of the trajectories of the researcher as a mediator. The students' illustrated responses and the questionnaires to parents reveal a significant development of children creative and dramatic socialization skills , an increase of the Portuguese language knowledge, as well as a better historical knowledge, and an environmental awareness of Patrimony. Interviews with education and culture professionals show the evolution of museum-school-community relations. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/30160 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|