Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10755

Title: Educação pré-escolar e ensino do 1º ciclo do ensino básico
Authors: Charuto, Tânia Sofia Leitão
Advisors: Folque, Tânia Sofia Leitão
Keywords: Prática de Ensino Supervisionada
Educação Pré-Escolar
aprendizagem
criança
projetos
saber
profissional
competências
investigação
reflexão
prática pedagógica
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente trabalho insere-se no âmbito do relatório de estágio da Prática de Ensino Supervisionada, para a aquisição do grau de mestre em Educação Pré-Escolar. Com este procurou-se compreender a melhor metodologia de trabalho nos contextos de Creche e de Jardim de Infância para estruturar a aprendizagem da criança. A fundamentação teórica do relatório é baseada na aprendizagem da criança como ser construtor do seu próprio saber contextualizando-a no construtivismo de saberes em cooperação com modelos curriculares para a educação. O profissional deve desenvolver e integrar progressivamente a dimensão cívica e formativa das suas ações, com as inerentes exigências éticas e deontológicas que lhe estão associadas e desenvolver competências de investigação e de reflexão permanente sobre, e para a ação educativa, numa perspetiva de intervenção, de co-construção de conhecimento e de transformação de contextos. Estes serão os objetivos fundamentais para a intervenção e serão o suporte da prática pedagógica. ; #### Abstract This work falls within the report stage of Supervised Teaching Practice for the acquisition of the master's degree in Preschool Education. With this we tried to understand the best methods of work (project methodology and systematic education) in the contexts of Nursery and Kindergarten in order to structure the child's learning. The Theoretical basis of this report is based on way the child's learning how to build his own knowledge contextualizing it in the constructivism of knowledge in cooperation with curriculum models for education. The professional must develop and progressively integrate the civic dimension of their actions and training, with the inherent ethical and professional conduct associated with it and develop research skills and ongoing reflection on, and educational activities in a perspective of intervention, co-construction of knowledge and transformation of contexts. These are the key goals for intervention and will support the teaching practice. Keywords: Supervised Teaching Practice, Preschool Education, learning, child, projects, knowledge, professional, skills, research, reflection, pedagogical practice.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10755
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório...pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Capa, FR, Resumos, Indices.pdf352.22 kBAdobe PDFView/Open
Anexos.pdf771.39 kBAdobe PDFView/Open
Anexo 44 planta ji.pdf269.66 kBAdobe PDFView/Open
Anexo 20.pdf185.52 kBAdobe PDFView/Open
Anexo 17.pdf220.35 kBAdobe PDFView/Open
Anexo 8.pdf183.04 kBAdobe PDFView/Open
1.Planta da instituição.pdf170.75 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois