Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/4065

Title: INCLUSÃO E PROFESSORES DE 1º CICLO: REALIDADES E NECESSIDADES DE FORMAÇÃO
Other Titles: /INCLUSION AND PRIMARY TEACHERS: TRAINING NEEDS AND REALITIES
Authors: Grácio, Luisa
Chaleta, Elisa
Cid, Marilia
Fialho, Isabel
Saragoça, Mª José
Keywords: Inclusão
Necessidades formação
Professores 1º Ciclo
Issue Date: Nov-2011
Citation: Grácio, L.; Chaleta, E. ; Cid, M., Fialho, I. & Saragoça, M.J. (2011) Inclusion and Primary Teachers: Training Needs and Realities. In Proceedings from II Internacional Congres Interfaces of Psychology. Quality of Life. Living with Quality. 14-15 November 2011. Évora: Universidade de Évora
Abstract: A educação inclusiva tem vindo a afirmar-se como um movimento educativo que permite criar igualdade de oportunidades para todas as crianças. Para que tal aconteça é fulcral que os professores que actuam em salas de aula do ensino regular tenham acesso a métodos, estratégias e técnicas que lhes permitam uma acção educativa inclusiva e, simultaneamente, promotora do potencial académico, emocional e social. Torna-se assim importante determinar as necessidades de formação dos professores, na medida em que estes lidam com uma vasta variedade de crianças a cujas necessidades distintas têm de dar respostas que se pretendem eficazes. O trabalho que se apresenta corresponde a uma parte da pesquisa realizada no âmbito do Projecto Comenius DISTINC (Developing an In Service Training for Inclusive Pratices) e centra-se nos resultados obtidos relativamente a um questionário passado em 2011 a 50 professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico da região do Alentejo. O questionário permitiu identificar necessidades de formação no âmbito das dificuldades de aprendizagem (em diversos domínios) e dos comportamentos desafiantes na medida em que estes se relacionam com a aprendizagem e o sucesso escolar da criança. Inclusive education is an educational movement that allows us to create equal opportunities for all children. For this to happen it is crucial that teachers acting in regular classrooms and schools have access to methods, strategies and techniques that enable them to have inclusive and educational activities which allow them to promote the academic, emotional, social and psychomotor development of the child´s potential. Therefore it is important to determine the training needs of teachers, insofar they deal with a wide range of children to whose needs they have to give different answers in order to be effective. The work presented represents a part of the research Project Comenius (Developing an In Service Training for Inclusive Practices) and focuses on results obtained on a questionnaire passed in 2011 to 50 teachers of the 1st cycle of basic education in the Portuguese region of Alentejo. The questionnaire identified training needs in the context of learning disabilities, in several areas, and on challenging behaviors. These domains constitute areas whose resolution increases exponentially the child's learning and success.
URI: http://hdl.handle.net/10174/4065
ISBN: 978-989-8339-11-9.
Type: article
Appears in Collections:PSI - Artigos em Livros de Actas/Proceedings
CIEP - Artigos em Livros de Actas/Proceedings

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Luísa Grácio, Elisa Chaleta, Marília Cid, Isabel Fialho, Maria José Saragoça.pdf21.11 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois