Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39450

Title: A relação da Arte com a Política em diferentes contextos
Authors: José, Mário Alexandre Brito
Advisors: Furtado, Teresa Veiga
Cristovão, Maria Manuela Lopes
Keywords: Arte Política
Genocídio
Gaza
Resistência
Identidade Cultural
Gaza Strip
Genocide
Politics
Visual arts
Memory
Issue Date: 25-Jul-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este Relatório de Trabalho de Projeto é uma investigação baseada na arte (artbased research) que explora o papel da arte contemporânea como ferramenta de resistência e preservação da memória, particularmente no contexto do genocídio em Gaza. O estudo articula-se em torno da questão central: como a arte pode atuar como um mecanismo de denúncia, resistência e preservação da identidade cultural em cenários de violência e opressão? O projeto insere-se na interseção entre arte, política e guerra, analisando as formas como artistas palestinianos e internacionais têm abordado a violência, o exílio e a diáspora. A pesquisa baseia-se em teóricos como Edward Said, Homi Bhabha, Gayatri Spivak e Giorgio Agamben, além de artistas como Mona Hatoum, Raeda Saadeh, Walid Raad, Doris Salcedo e Teresa Margolles. A arte é aqui entendida como um campo de resistência cultural e política, onde a estética se transforma em estratégia de denúncia e ação social. A investigação está estruturada em duas partes: – Arte, Guerra e Política na Palestina, explora o impacto da dominação ocidental sobre o Oriente (Edward Said), o conceito de estado de exceção e a biopolítica (Giorgio Agamben), e a resiliência estética na arte palestiniana. São analisadas obras de artistas que utilizam a arte como forma de resistência e preservação da memória; – Projetos Artísticos Desenvolvidos, apresenta os projetos artísticos do autor, incluindo a instalação Genocídio em Gaza e a coleção Holocausto II em Gaza, que utilizam materiais como gesso e cimento para representar a destruição e a fragilidade da condição humana em Gaza. Também são exploradas as gravuras Rendas Algarvias, que dialogam com a identidade árabepalestiniana, e a série Massacre na Ucrânia. O trabalho conclui que a arte, ao desafiar as narrativas dominantes e preservar a memória histórica, desempenha um papel crucial na luta contra a opressão e o apagamento cultural. No contexto de Gaza, a arte funciona como um testemunho visual de resistência, um espaço de luto e um ato político que questiona a passividade da comunidade internacional diante do genocídio em curso. The relationship between Art and Politics in different contexts - ABSTRACT:This Project Work Report is an art-based research project that explores the role of contemporary art as a tool of resistance and preservation of memory, particularly in the context of the genocide in Gaza. The study is centred around the central question: how can art act as a mechanism of denunciation, resistance and preservation of cultural identity in scenarios of violence and oppression? The project is part of the intersection between art, politics and war, analysing the ways in which Palestinian and international artists have addressed violence, exile and diaspora. The research is based on theorists such as Edward Said, Homi Bhabha, Gayatri Spivak and Giorgio Agamben, as well as artists such as Mona Hatoum, Raeda Saadeh, Walid Raad, Doris Salcedo and Teresa Margolles. Art is understood here as a field of cultural and political resistance, where aesthetics becomes a strategy for denunciation and social action. The research is structured in two parts: - Art, War and Politics in Palestine, explores the impact of Western domination on the East (Edward Said), the concept of the state of exception and biopolitics (Giorgio Agamben), and aesthetic resilience in Palestinian art. Works by artists who use art as a form of resistance and preservation of memory are analysed; - Artistic Projects Developed, presents the author's artistic projects, including the installation Genocide in Gaza and the collection Holocaust II in Gaza, which use materials such as plaster and cement to represent the destruction and fragility of the human condition in Gaza. Also explored are the prints Rendas Algarvias, which dialogue with the Arab-Palestinian identity, and the series Massacre in Ukraine. The work concludes that art, by challenging dominant narratives and preserving historical memory, plays a crucial role in the fight against oppression and cultural erasure. In the context of Gaza, art functions as a visual testimony of resistance, a space for mourning and a political act that questions the passivity of the international community in the face of the ongoing genocide.
URI: http://hdl.handle.net/10174/39450
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Praticas_Artisticas_em_Artes_Visuais-Mario_Alexandre_Brito_Jose.pdf14.12 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois