|
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39450
|
| Title: | A relação da Arte com a Política em diferentes contextos |
| Authors: | José, Mário Alexandre Brito |
| Advisors: | Furtado, Teresa Veiga Cristovão, Maria Manuela Lopes |
| Keywords: | Arte Política Genocídio Gaza Resistência Identidade Cultural Gaza Strip Genocide Politics Visual arts Memory |
| Issue Date: | 25-Jul-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | Este Relatório de Trabalho de Projeto é uma investigação baseada na arte (artbased
research) que explora o papel da arte contemporânea como ferramenta de
resistência e preservação da memória, particularmente no contexto do genocídio em
Gaza. O estudo articula-se em torno da questão central: como a arte pode atuar como
um mecanismo de denúncia, resistência e preservação da identidade cultural em
cenários de violência e opressão?
O projeto insere-se na interseção entre arte, política e guerra, analisando as
formas como artistas palestinianos e internacionais têm abordado a violência, o exílio
e a diáspora. A pesquisa baseia-se em teóricos como Edward Said, Homi Bhabha,
Gayatri Spivak e Giorgio Agamben, além de artistas como Mona Hatoum, Raeda
Saadeh, Walid Raad, Doris Salcedo e Teresa Margolles. A arte é aqui entendida como
um campo de resistência cultural e política, onde a estética se transforma em
estratégia de denúncia e ação social.
A investigação está estruturada em duas partes: – Arte, Guerra e Política na
Palestina, explora o impacto da dominação ocidental sobre o Oriente (Edward Said), o
conceito de estado de exceção e a biopolítica (Giorgio Agamben), e a resiliência
estética na arte palestiniana. São analisadas obras de artistas que utilizam a arte como
forma de resistência e preservação da memória; – Projetos Artísticos Desenvolvidos,
apresenta os projetos artísticos do autor, incluindo a instalação Genocídio em Gaza e a
coleção Holocausto II em Gaza, que utilizam materiais como gesso e cimento para
representar a destruição e a fragilidade da condição humana em Gaza. Também são
exploradas as gravuras Rendas Algarvias, que dialogam com a identidade árabepalestiniana,
e a série Massacre na Ucrânia.
O trabalho conclui que a arte, ao desafiar as narrativas dominantes e preservar
a memória histórica, desempenha um papel crucial na luta contra a opressão e o
apagamento cultural. No contexto de Gaza, a arte funciona como um testemunho
visual de resistência, um espaço de luto e um ato político que questiona a passividade
da comunidade internacional diante do genocídio em curso. The relationship between Art and Politics in different contexts - ABSTRACT:This Project Work Report is an art-based research project that explores the role
of contemporary art as a tool of resistance and preservation of memory, particularly in
the context of the genocide in Gaza. The study is centred around the central question:
how can art act as a mechanism of denunciation, resistance and preservation of
cultural identity in scenarios of violence and oppression?
The project is part of the intersection between art, politics and war, analysing
the ways in which Palestinian and international artists have addressed violence, exile
and diaspora. The research is based on theorists such as Edward Said, Homi Bhabha,
Gayatri Spivak and Giorgio Agamben, as well as artists such as Mona Hatoum, Raeda
Saadeh, Walid Raad, Doris Salcedo and Teresa Margolles. Art is understood here as a
field of cultural and political resistance, where aesthetics becomes a strategy for
denunciation and social action.
The research is structured in two parts: - Art, War and Politics in Palestine,
explores the impact of Western domination on the East (Edward Said), the concept of
the state of exception and biopolitics (Giorgio Agamben), and aesthetic resilience in
Palestinian art. Works by artists who use art as a form of resistance and preservation
of memory are analysed; - Artistic Projects Developed, presents the author's artistic
projects, including the installation Genocide in Gaza and the collection Holocaust II in
Gaza, which use materials such as plaster and cement to represent the destruction and
fragility of the human condition in Gaza. Also explored are the prints Rendas Algarvias,
which dialogue with the Arab-Palestinian identity, and the series Massacre in Ukraine.
The work concludes that art, by challenging dominant narratives and
preserving historical memory, plays a crucial role in the fight against oppression and
cultural erasure. In the context of Gaza, art functions as a visual testimony of
resistance, a space for mourning and a political act that questions the passivity of the
international community in the face of the ongoing genocide. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39450 |
| Type: | masterThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|