|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38189
|
Title: | Descobrir o mundo através das ciências |
Authors: | Calado, Ana Margarida Pinto |
Advisors: | Fialho, Isabel José |
Keywords: | Educação Pré-Escolar Ciências Conhecimento do Mundo Descobertas Education Pre-school Science Knowledge of the World Discoveries Abstract |
Issue Date: | 6-Jun-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório é a finalização do trabalho realizado na unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada (PES), no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada em Pré-Escolar. Foi elaborado no contexto de Creche e Educação Pré-Escolar, em duas instituições públicas da cidade de Évora. A dimensão investigativa da PES centra-se na área do conhecimento do mundo na educação pré-escolar, de modo a evidenciar a sua importância no desenvolvimento da criança. Esta foi a área que escolhi para aprofundar os meus conhecimentos na área das ciências. No decorrer dos estágios observei que a área das ciências não tem a mesma importância que a área da matemática e do português e na maioria das vezes esta diferença ocorre por diversos fatores, como a indisponibilidade do educador para aprofundar esta área, as instituições estarem cada vez mais condicionadas a espaços pequenos. Segundo as OCEPE (2016), a introdução às diferentes ciências inclui, para além do alargamento e desenvolvimento dos conhecimentos da criança proporcionados pelo contexto pré-escolar e pelo meio social e físico em que vive, a abordagem de aspetos científicos que vão para além das suas vivências imediatas, ou seja, engloba um alargamento dos conhecimentos da criança. A investigação que utilizei para a realização dos dois estágios e do presente relatório foi a investigação-ação.
No que diz respeito a este relatório, é uma pequena abordagem ao que se pode fazer nas creches e jardins-de-infância, através da área do conhecimento do mundo, mais concretamente através da observação da natureza, da realização de experiências, de propostas emergentes e da exploração do meio ambiente; - ABSTRACTS: Supervised Teaching Practice in Preschool Education:
Discover the world through science
This report is the finalisation of the work carried out in the Supervised Teaching Practice (PES) curricular unit, as part of the Pre-School Supervised Teaching Practice. It was drawn up in the context of nursery and pre-school education, in two public institutions in the city of Évora. The PES's investigative dimension centres on the area of knowledge of the world in pre-school education, in order to highlight its importance in the child's development. This was the area I chose to deepen my knowledge of the sciences. During my internships, I noticed that the area of science is not as important as the areas of maths and Portuguese, and most of the time this difference is due to various factors, such as the educator's unwillingness to delve into this area, institutions being increasingly constrained to small spaces, parents not accepting their children exploring nature, among others. According to the OCEPE (2016), the introduction to the different sciences includes, in addition to the broadening and development of the child's knowledge provided by the pre-school context and the social and physical environment in which they live, the approach to scientific aspects that go beyond their immediate experiences, that is, it encompasses a broadening of the child's knowledge. The research I used to carry out the two internships and this report was action research.
As far as this report is concerned, it is a small approach to what can be done in nurseries and kindergartens through the area of knowledge of the world, more specifically through observing nature, carrying out experiments, emerging proposals and exploring the environment. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38189 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|