Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37191

Title: Obtenção de perfis de condução através de dados provenientes da rede CAN do veículo
Authors: Gonçalves, João Pedro Santos
Advisors: Garção, José Eugénio Semedo
Keywords: ECU
CAN
OBD2
Perfis de condução
Desgaste
ECU
CAN
OBD2
Driving profiles
Wear
Issue Date: 31-May-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A energia utilizada num percurso, o desgaste dos componentes de um veículo e a segurança dos ocupantes e utilizadores da estrada são função do perfil de condução adotado pelo respetivo condutor. Neste trabalho são utilizados os dados disponibilizados pelas unidades eletrónicas de controlo do veículo, para procurar caracterizar o comportamento de um condutor a nível de consumos e emissões poluentes, conforto dos passageiros e segurança, e desgaste imposto em componentes mecânicos do sistema de travagem. No âmbito deste trabalho implementou-se um sistema de recolha de dados de um veículo utilizando a porta de diagnóstico, ligada a um telemóvel que os transmite em tempo real para um sistema de armazenamento de dados remoto. Com base na análise dos dados recolhidos foram propostos parâmetros e investigada a sua aplicabilidade na caracterização de estilos de condução; ABSTRACT: OBTAINING VEHICLE DRIVER PROFILES USING THE AVAILABLE CAN NETWORK The energy used on a journey, the wear and tear on a vehicle's components and the safety of occupants and road users are a function of the driving profile adopted by the respective driver. In this work, data made available by the vehicle's electronic control units are used to try to characterize a driver's behaviour in terms of consumption and pollutant emissions, passenger comfort and safety, and wear imposed on the vehicle's mechanical components of the braking system. As part of this work, a vehicle data collection system was implemented using the diagnostic port, connected to a mobile phone that transmits it in real time to a remote data storage system. Based on the analysis of the collected, a set of parameters was proposed with the intent of characterizing driving styles, and their applicability was investigated.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37191
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Engenharia_Mecatronica-Joao_Pedro_Santos_Goncalves.pdf5.67 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois