Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37187

Title: A música tradicional portuguesa: o cante alentejano como instrumento de aprendizagem da trompa na iniciação e no ensino básico
Authors: Rúbio, Rui Miguel Rico
Advisors: Dilema, Mauro
Keywords: Trompa
Aprendizagem
Cante Alentejano
Iniciação e Básico
French Horn
Learning
Cante Alentejano
Beginning and Basic
Issue Date: 20-Jun-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio aborda o cante alentejano como instrumento de aprendizagem da trompa na iniciação e no ensino básico. Encontra-se dividido em duas partes distintas. A primeira é referente ao Relatório de Estágio de Prática de Ensino Supervisionada no Ensino Vocacional de Música (PESEVM), realizado no Conservatório Regional do Baixo-Alentejo, na classe de Trompa do Professor Jorge Barradas. A segunda corresponde à fase da investigação levada a cabo pelo autor e tem como objetivo a criação de material de estudo para os alunos de trompa desde a iniciação até o quinto grau de ensino. O material usado são modas alentejanas do Baixo-Alentejo, tendo sido estas escolhidas com base na sua dificuldade bem como na sua popularidade na região, tentando assim colmatar a falta de repertório nos graus intermédios de aprendizagem da trompa. Ao nível da metodologia, foi realizada uma investigação de carater misto, de forma a aperfeiçoar o material de estudo com base nas experiências durante a PESEVM, sustentado na literatura da especialidade na análise documental. Os materiais criados foram aplicados em contexto de aprendizagem no geral e em particular em ambiente escolar, podendo assim contribuir para a aprendizagem dos alunos de trompa; - Traditional Portuguese music: cante alentejano as an instrument for learning the horn in initiation and basic education Abstrat: This Internship Report addresses cante alentejano as an instrument for learning horn in beginning and basic education. This document is divided into two distinct parts. The first refers to the Internship Report for Supervised Teaching Practice in Vocational Music Teaching, carried out at the Baixo-Alentejo Regional Conservatory, in Professor Jorge Barradas' horn class. The second corresponds to the research phase carried out by the author and aims to create new study material for horn students from beginners to fifth-graders. The material used is Alentejo modas from the Baixo-Alentejo region, chosen on the basis of their difficulty as well as their popularity in the region, in an attempt to make up for the lack of repertoire at intermediate levels of horn learning. In terms of methodology, the author carried out mixed research in order to perfect the study material based on his experiences during the PESEVM, supported by the necessary literary work as well as an exhaustive documentary analysis to guide this whole process. The materials created were applied in a learning context in general and in particular in a school environment, thus improving the learning of horn students.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37187
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Rui_Miguel_Rico_Rubio.pdf16.27 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois