Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/36220

Title: Contributo da técnica base do trompete no ensino secundário: proposta da criação de uma disciplina extracurricular
Authors: Gorrão, Elisabete Isabel Albino
Advisors: Marques, Mário Dinis
Keywords: Trompete
Técnica de Base
Conjunto
Motivação
Desenvolvimento
Trumpet
Basic Technique
Ensemble
Motivation
Development
Issue Date: 19-Dec-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A disciplina de “Instrumento” tem como principal objetivo ensinar aos alunos de trompete dois parâmetros importantes para o seu desenvolvimento: técnica e interpretação. O domínio do instrumento parte de vários pontos importantes abordados na técnica base, como: respiração, buzzing, sonoridade, flexibilidade, articulação, técnica de digitação e registo. O que proponho para a minha investigação é a criação de uma disciplina extracurricular, na qual, possa complementar as competências técnicas dos alunos do ensino secundário. Esta disciplina será criada no formato de conjunto e terá a duração de uma hora semanal. Durante o meu estágio irei fazer um estudo de caso direcionado às aulas de técnica de base que são lecionadas pelo professor Daniel Louro, a funcionar em termos muito parecidos com a proposta desta investigação. Irei realizar dois tipos de inquéritos por questionário direcionados aos alunos e professores dos conservatórios e uma entrevista ao professor responsável que leciona a disciplina de “Técnica de Base” na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional de Lisboa para ver os benefícios que a disciplina extracurricular poderá trazer aos alunos de trompete do Ensino Secundário em Portugal; Report on Supervised Teaching Practice at the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional de Lisboa - Contribution of the Basic Technique of the Trumpet in High School: Proposal for the creation of an extracurricular subject Abstract: The main objective of the “Instrument” subject is to teach trumpet students two important parameters for their development: technique and interpretation. Mastering the instrument starts from several important points covered in the basic technique, such as: breathing, buzzing, sound, flexibility, articulation, typing and recording technique. What I propose for my research is the creation of an extracurricular subject, which can complement the technical skills of high school students. This course will be created in a group format and will last one hour per week. During my internship I will do a case study focused on basic technique classes taught by Professor Daniel Louro, operating in terms very similar to the proposal of this research. I will carry out two types of questionnaire surveys aimed at students and teachers at the conservatories and an interview with the responsible teacher who teaches the subject of “Basic Technique” at the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional de Lisboa to verify the benefits that an extracurricular subject can bring to trumpet students in secondary education in Portugal.
URI: http://hdl.handle.net/10174/36220
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Elisabete_Isabel_Albino_Gorrao.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois