|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32400
|
Title: | Educar para a igualdade de género na infância: nas diferenças nos respeitamos |
Authors: | Nunes, Catarina Guerreiro |
Advisors: | Pomar, Clarinda |
Keywords: | Prática de Ensino Supervisionada Ensino Básico Formação de docentes Estereótipos de Género Igualdade de Género Supervised Teaching Practice Basic Education Teacher Training Gender Stereotypes Gender equality |
Issue Date: | 22-Jun-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo, no âmbito do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º
Ciclo do Ensino Básico, foca-se na temática de Educar para a Igualdade de Género
procurando, por um lado, compreender de que forma as conceções estereotipadas de
género influenciam as ações e as relações entre as crianças e, por outro lado, explorar
práticas pedagógicas que permitam desconstruir os estereótipos de género e promover
atitudes favoráveis à igualdade de género.
A dimensão investigativa prende-se a uma modalidade do tipo investigaçãoação,
uma vez que integra uma intervenção refletida e sucessivamente melhorada, em
ambos os contextos, Educação Pré-Escolar e 1º Ciclo do Ensino Básico. Na Prática de
Ensino Supervisionada (PES) foram realizadas várias atividades na sala de aula,
devidamente integradas no desenvolvimento de várias áreas curriculares, adotando-se o
seguinte percurso metodológico: colocar a descoberto as conceções estereotipadas de
género; discutir as suas consequências, tanto a nível individual, como social; promover,
de forma consciente e justificada, atitudes favorecedoras da igualdade de género.
Os dados recolhidos revelaram, de um modo geral, que as crianças manifestavam
conceções estereotipadas, diferenciando atividades de tempo livre, jogos, profissões,
roupas, tarefas domésticas segundo os padrões socialmente atribuídos ao género
masculino e ao género feminino. As atividades revelaram-se promotoras de ambientes
facilitadores da igualdade de género, com efeitos nos comportamentos e interações entre
as crianças e entre as crianças e a professora. As crianças envolveram-se ativamente, e de
forma cooperativa, no desenvolvimento das atividades, participaram com interesse e
entusiasmo nas discussões que foram promovidas e na produção de materiais não
estereotipados; Educating for gender equality in childhood: we respect each other in the
differences
Abstract:
This study, conducted within the scope of the Masters in Preschool Education and
Teaching of Elementary School, focuses on the theme of Educating for Gender Equality.
On the one hand, it seeks to understand how stereotyped conceptions of gender influence
the actions and relationships among children and, on the other hand, it aims to explore
pedagogical practices that allow the deconstructing of gender stereotypes and the
promotion of favourable attitudes towards gender equality.
The investigation is based on the research-action methodology, as it integrates a
reflected and successively improved intervention, in both contexts, Pre-School Education
and Elementary School. In the Supervised Teaching Practice (STP) several activities were
carried out in the classroom, duly integrated into the development of various curricular
areas, by adopting the following methodology path: uncovering stereotyped conceptions
of gender; discussing its consequences, both on an individual and social level; promoting
attitudes that favour gender equality in a conscious and justified manner.
In general, the collected data revealed that the children manifested stereotyped
conceptions by differentiating free time activities, games, professions, clothes, and
housework according to the socially attributed patterns to the male and female gender.
The activities promoted environments that facilitate gender equality, with effects on
behaviours and interactions among children and between the children and the teacher.
The children were actively and cooperatively involved in the development of activities,
participated with interest and enthusiasm in the discussions that were promoted and in the
production of non-stereotyped materials. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32400 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|