Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32400

Title: Educar para a igualdade de género na infância: nas diferenças nos respeitamos
Authors: Nunes, Catarina Guerreiro
Advisors: Pomar, Clarinda
Keywords: Prática de Ensino Supervisionada
Ensino Básico
Formação de docentes
Estereótipos de Género
Igualdade de Género
Supervised Teaching Practice
Basic Education
Teacher Training
Gender Stereotypes
Gender equality
Issue Date: 22-Jun-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo, no âmbito do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, foca-se na temática de Educar para a Igualdade de Género procurando, por um lado, compreender de que forma as conceções estereotipadas de género influenciam as ações e as relações entre as crianças e, por outro lado, explorar práticas pedagógicas que permitam desconstruir os estereótipos de género e promover atitudes favoráveis à igualdade de género. A dimensão investigativa prende-se a uma modalidade do tipo investigaçãoação, uma vez que integra uma intervenção refletida e sucessivamente melhorada, em ambos os contextos, Educação Pré-Escolar e 1º Ciclo do Ensino Básico. Na Prática de Ensino Supervisionada (PES) foram realizadas várias atividades na sala de aula, devidamente integradas no desenvolvimento de várias áreas curriculares, adotando-se o seguinte percurso metodológico: colocar a descoberto as conceções estereotipadas de género; discutir as suas consequências, tanto a nível individual, como social; promover, de forma consciente e justificada, atitudes favorecedoras da igualdade de género. Os dados recolhidos revelaram, de um modo geral, que as crianças manifestavam conceções estereotipadas, diferenciando atividades de tempo livre, jogos, profissões, roupas, tarefas domésticas segundo os padrões socialmente atribuídos ao género masculino e ao género feminino. As atividades revelaram-se promotoras de ambientes facilitadores da igualdade de género, com efeitos nos comportamentos e interações entre as crianças e entre as crianças e a professora. As crianças envolveram-se ativamente, e de forma cooperativa, no desenvolvimento das atividades, participaram com interesse e entusiasmo nas discussões que foram promovidas e na produção de materiais não estereotipados; Educating for gender equality in childhood: we respect each other in the differences Abstract: This study, conducted within the scope of the Masters in Preschool Education and Teaching of Elementary School, focuses on the theme of Educating for Gender Equality. On the one hand, it seeks to understand how stereotyped conceptions of gender influence the actions and relationships among children and, on the other hand, it aims to explore pedagogical practices that allow the deconstructing of gender stereotypes and the promotion of favourable attitudes towards gender equality. The investigation is based on the research-action methodology, as it integrates a reflected and successively improved intervention, in both contexts, Pre-School Education and Elementary School. In the Supervised Teaching Practice (STP) several activities were carried out in the classroom, duly integrated into the development of various curricular areas, by adopting the following methodology path: uncovering stereotyped conceptions of gender; discussing its consequences, both on an individual and social level; promoting attitudes that favour gender equality in a conscious and justified manner. In general, the collected data revealed that the children manifested stereotyped conceptions by differentiating free time activities, games, professions, clothes, and housework according to the socially attributed patterns to the male and female gender. The activities promoted environments that facilitate gender equality, with effects on behaviours and interactions among children and between the children and the teacher. The children were actively and cooperatively involved in the development of activities, participated with interest and enthusiasm in the discussions that were promoted and in the production of non-stereotyped materials.
URI: http://hdl.handle.net/10174/32400
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_Escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Catarina_Guerreiro_Numes.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois