|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32395
|
Title: | Escutando as crianças e aprendendo em conjunto em contexto escolar |
Authors: | Machado, Cátia Sofía Tomás |
Advisors: | Costa, Conceição Leal da |
Keywords: | Aprendizagem Avaliação formativa Narrativas das crianças Escuta Learning Formative assessment Children's narratives Conceptions Educational environments |
Issue Date: | 7-Jun-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório pretende refletir a dimensão investigativa no âmbito da Prática de Ensino
Supervisionado em Educação Pré-Escolar e à Prática de Ensino Supervisionado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico. No presente relatório apresenta-se uma reflexão da prática educacional que teve como principal enfase a participação das crianças nos seus processos de aprendizagem atribuindo a devida importância à escuta das suas narrativas e das suas conceções, de como a avaliação formativa pode ser um fator importante de compreensão do processo de aprendizagem, terá também enfase na promoção de ambientes estimulantes de aprendizagens com base em princípios de avaliação formativa mas, principalmente, tendo em consideração as narrativas das crianças através de uma escuta ativa e intencional da minha parte enquanto futura profissional de educação.
Por essa razão, destacam-se assim alguns objetivos que estiveram presentes na dimensão investigativa, tais como: conhecer e compreender representações e atitudes de crianças sobre o seu processo de aprendizagem, organizando ambientes de aprendizagem, participativos e ativos, tendo em conta os conceitos da avaliação formativa para as crianças bem como, a formação enquanto educadora/professora através do processo de prática/reflexão/investigação.
A principal finalidade desta investigação-ação-formação incidiu na promoção de ambientes educativos participativos e ativos, partindo de narrativas das crianças, da escuta atenta, de modo a fazerem parte do seu processo de aprendizagem, trabalhando ao mesmo tempo a minha formação enquanto futura profissional de educação; SUPERVISED TEACHING PRATICE IN PRE-SCHOOL EDUCATION AND 1ST CYCLE OF
PRIMARY EDUCATION: ASSESSING AND
LEARNING WITH CHILDREN
ABSTRACT:
This report intends to reflect the investigative dimension within the Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and the Supervised Teaching Practice in Primary School Education. This report presents a reflection of educational practice that had as its main emphasis the understanding of how formative evaluation can have a crucial impact on children's learning, starting from their conceptions and narratives with the aim of promoting stimulating learning environments based on the ideas of formative evaluation, thus contributing to the development of children in the different learning that the context allows them to drain.
For this reason, some objectives that were present in the investigative dimension are highlighted, such as: to know and understand representations and attitudes of children about what evaluation is, organizing learning environments, participative and active, taking into account the concepts of formative evaluation for children.
The main purpose of this action-research focused on the promotion of participative and active educational environments, starting from children's narratives, in order to understand and put into action the basic conceptions of what formative evaluation is, so that learning is more conscious and meaningful for children, working at the same time my formation as a future professional of education. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32395 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|