Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31089

Title: A leitura da partitura como ferramenta de estudo na aprendizagem do violino
Authors: Silva, Beatriz Lopes da
Advisors: Damas, Carlos Alexandre Mourão de Carvalho e
Keywords: Música
Violino
ensino
Leitura de partituras
Exercício de leitura
Music
Violin
Teaching
Reading scores
Reading exercise
Issue Date: 14-Jan-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente documento resulta da Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino de Música da Universidade de Évora, dividindo-se em duas secções. A primeira destina-se ao Relatório do estágio realizado na Escola de Música da Nossa Senhora do Cabo com a professora cooperante Marilyn Correia Brito, no ano letivo de 2019/2020. Neste é feita uma apresentação da Escola e da Classe de violino, seguida da caracterização dos alunos em contexto de aulas assistidas e lecionadas ao longo do ano letivo, terminando com observações sobre a experiência da mestranda no estágio. A segunda secção compreende uma componente de investigação, abordando a leitura da partitura em contexto de aula de violino. Para tal, foi recolhida e analisada literatura pertinente que reforçasse a importância da leitura de partituras, levando à elaboração de um exercício para melhorar essa problemática, focado no início da aprendizagem do violino, que foi aplicado na PES e cujos resultados foram analisados; Reading the score as a study tool in learning the violin Abstract: This paper, divided in two sections, was written as the result of the Supervised Teaching Practice (STP) in the Music Teaching Master’s Degree of the University of Évora. The first section concerns the report of the internship carried out at the Nossa Senhora do Cabo Music School with Marilyn Correia Brito as the Cooperating Teacher for the 2019/2020 school year. Firstly, the school and the violin class are presented, followed by the characterization of the students in the context of classes attended and taught throughout the school year, ending with observations on the experience of the master's student in the internship. The second section comprises an investigation addressing reading the score in the context of a violin class. To this end, pertinent literature was collected and analyzed to reinforce the importance of reading scores, leading to the development of an exercise to improve reading, focused on the beginning of violin learning, which was applied in the STP and whose results were analyzed.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31089
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Beatriz_Lopes_da_Silva.pdf5.1 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois