Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31089
|
Title: | A leitura da partitura como ferramenta de estudo na aprendizagem do violino |
Authors: | Silva, Beatriz Lopes da |
Advisors: | Damas, Carlos Alexandre Mourão de Carvalho e |
Keywords: | Música Violino ensino Leitura de partituras Exercício de leitura Music Violin Teaching Reading scores Reading exercise |
Issue Date: | 14-Jan-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente documento resulta da Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em
Ensino de Música da Universidade de Évora, dividindo-se em duas secções. A primeira destina-se
ao Relatório do estágio realizado na Escola de Música da Nossa Senhora do Cabo com a professora
cooperante Marilyn Correia Brito, no ano letivo de 2019/2020. Neste é feita uma apresentação
da Escola e da Classe de violino, seguida da caracterização dos alunos em contexto de aulas
assistidas e lecionadas ao longo do ano letivo, terminando com observações sobre a experiência
da mestranda no estágio. A segunda secção compreende uma componente de investigação,
abordando a leitura da partitura em contexto de aula de violino. Para tal, foi recolhida e analisada
literatura pertinente que reforçasse a importância da leitura de partituras, levando à elaboração de
um exercício para melhorar essa problemática, focado no início da aprendizagem do violino, que
foi aplicado na PES e cujos resultados foram analisados; Reading the score as a study tool in learning the violin
Abstract: This paper, divided in two sections, was written as the result of the Supervised Teaching
Practice (STP) in the Music Teaching Master’s Degree of the University of Évora. The first section
concerns the report of the internship carried out at the Nossa Senhora do Cabo Music School with
Marilyn Correia Brito as the Cooperating Teacher for the 2019/2020 school year. Firstly, the school
and the violin class are presented, followed by the characterization of the students in the context
of classes attended and taught throughout the school year, ending with observations on the
experience of the master's student in the internship. The second section comprises an investigation
addressing reading the score in the context of a violin class. To this end, pertinent literature was
collected and analyzed to reinforce the importance of reading scores, leading to the development
of an exercise to improve reading, focused on the beginning of violin learning, which was applied
in the STP and whose results were analyzed. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31089 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|