Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26300

Title: A expressão dramática como promotora da aprendizagem no 1º ciclo do ensino básico no distrito de Lembá, S. Tomé e Príncipe
Authors: Costa, Maria Georgina da
Advisors: Bezelga, Isabel Maria Gonçalves
Keywords: Expressão Dramática
Integração
Scialização
Ensino Básico, 1º ciclo
Dramatic expression
Integration
Socialization
Basic education, 1st cycle
Issue Date: 13-Nov-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A escola deve ser um espaço de realização de actividades que promovam atitudes e valores nas crianças. A valorização da disciplina de Expressão Dramática pode ser um dos caminhos a seguir para que se possa desenvolver competências criativas, cognitivas, estéticas, técnicas, físicas, relacionais e culturais numa relação com as outras áreas. A Expressão Dramática constitui uma das áreas de integração e socialização que capaz de auxiliar o ensino, na perspectiva de construção do conhecimento da criança, o que permite explorar alguns aspectos nela: a criatividade, a autoconfiança e a auto-estima. Ela também funciona como uma disciplina que pode estabelecer uma conexão triangular: a escola, a família e o meio. A Proposta Curricular para o Ensino Básico trouxe inovações, que culminou com a introdução no currículo são-tomense das disciplinas da Área das Expressões que se tem vindo a debater, numa consciência positiva, sobre a própria execução de actividades nesta área por parte dos docentes. O presente trabalho visa analisar a situação da disciplina de Expressão Dramática como Promotora da Aprendizagem no 1º ciclo do Ensino Básico no Distrito Lembá – São Tomé e Príncipe. Para a execução a sua realização, procedemos à realização de entrevistas aos órgãos de gestão Pedagógica e inquéritos aos professores do 1º ciclo deste distrito; ABSTRACT: The school should be a space for activities that promote attitudes and values in children. Appreciation of the discipline of Dramatic Expression can be one of the ways to develop creative, cognitive, aesthetic, technical, physical, relational and cultural skills in a relationship with other areas. The Dramatic Expression is one of the areas of integration and socialization that can help teaching, from the perspective of building knowledge of the child, which allows exploring some aspects in it: creativity, self-confidence and self-esteem. It also functions as a discipline that can establish a triangular connection: the school, the family, and the environment The Curriculum Proposal for Basic Education brought innovations, culminating in the introduction in the São Tomé curriculum of the disciplines of the Area of Expressions that has been discussing, in a positive conscience, about the teachers' own activities in this area. The present works aim is to analyze the situation of Dramatic Expression as a promoter of learning in the first cycle of Basic Education in Lemba District-Sao Tome and Principe. To implement this realization, we carry out a pedagogical management member s interview and surveys of teachers of the first cycle of this district.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26300
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciências_da_Educação_Administração_Regulação_e_Políticas_Educativas-Maria_Georgina_da_Costa-A_expressão_dramática_como_promotora....pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois