Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18554
|
Title: | A utilização da tecnologia na sala de aula como instrumento de visualização e algebrização dos objetos matemáticos |
Authors: | Silva, Marisa do Carmo Alves da |
Advisors: | Borralho, António |
Keywords: | Tarefas de investigação Formalização Recursos tecnológicos Justificação de procedimentos Melhoramento da linguagem matemática Propriedades fundamentais Ensino exploratório Investigation tasks Formalization Intentionality Technological resources Procedures justification Mathematical language improvement Fundamental properties Mathematical communication Explorative teaching |
Issue Date: | 10-May-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | No presente relatório da Prática de Ensino Supervisionada são referidas opções de ensino, procedimentos e reações dos alunos ao processo de ensino. É dada uma grande ênfase ao ambiente de aprendizagem baseado na tecnologia e suportado por uma comunidade de aprendizagem, que tem lugar na própria sala de aula ou na sala de informática. A tecnologia é assumida como um recurso constante na maior parte das aulas através do recurso a tarefas escolhidas intencionalmente tendo em vista a possibilidade de introdução da tecnologia na sua resolução. Esta implementação assumiu várias formas, tais como a exploração de calculadoras, a manipulação do GeoGebra ou simplesmente através da apresentação de ficheiros acabados, o que constitui uma forma de obter uma boa visualização dos objetos matemáticos. A aplicação dos recursos tecnológicos foi progressivamente tornada mais intensiva, atingindo o seu culminar no Projeto de Estágio, designação atribuída a duas aulas concebidas explicitamente para a exploração da temática: “Estabelecimento de um Paralelismo entre a Geometria Tridimensional Dinâmica e as Funções”; Abstract:
The Use of Technology in the Classroom as an Instrument of Visualization and Algebrization of the Mathematical Objects
In this paper we refer to teaching options, procedures, and to students’ reactions to the teaching processes. We give a lot of reinforcement in the learning environment based on technology and supported by a community of learners, which take place in their own classroom or in the Informatics Class. Technology is assumed as a constant resource in most part of the classes through the intentional tasks’ choosing taking into account the possibility of technology introduction in their resolution. This implementation has assumed several forms, like calculators’ exploration, GeoGebra manipulation or simply by presenting finished files, which is a way of getting a great visualization of mathematical objects. The technological resources’ application turned itself progressively more intensive, presenting its center point on Practice Project, name who was gave to two classes conceived explicitly for the thematic exploration: “The establishment of a parallelism between Dynamic Tridimensional Geometry and the Functions”. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18554 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|