|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16153
|
Title: | A utilização do quadro interativo no ensino da matemática: um estudo de caso no 10º ano |
Authors: | Veiga, Paulo José da Silva |
Advisors: | Canavarro, Ana Paula |
Keywords: | Tecnologias no ensino da matemática Quadro interativo Matemática Interatividade Technology in mathematics teaching Interactive whiteboard Mathematics Interactivity |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A integração das Tecnologias de Informação e Comunicação no processo de ensino aprendizagem promove novas formas de aprender, de ensinar e de pensar. O emergir de novos ambientes dinâmicos na educação propícia a que os intervenientes assumam novos papéis e encarem a aula de Matemática sob uma perspetiva diferente.
O presente estudo tem como objetivo compreender as implicações do uso da tecnologia, em especial do quadro interativo, na dinâmica da aula de Matemática que explora tarefas de natureza diversificada.
A abordagem metodológica adotada é qualitativa, de cariz interpretativo, tendo como modalidade de investigação o estudo de caso e utilizando como instrumentos de recolha de dados, a observação, com registo em áudio e vídeo na sala de aula e a recolha documental (em papel e em ficheiros informáticos).
A experiência de ensino que constitui o contexto do presente estudo desenvolveu-se numa turma de 10.º ano de escolaridade. A sequência de seis tarefas apresentada aos alunos privilegia a utilização do quadro interativo na sala de aula acoplado com outras ferramentas tecnológicas, tais como, Geogebra, applets, TI-SmartView. As tarefas propostas estão integradas no tema Geometria I e Funções, as quais foram faseadas em quatro momentos de realização: a apresentação, o trabalho em grupo dos alunos, a discussão coletiva e síntese.
Da análise dos dados obtidos conclui-se que a integração do QI na sala de aula monitorizado com softwares adequados, torna as aulas mais dinâmicas, interativas, promovendo um maior envolvimento dos alunos na sua aprendizagem, o que permite um aumento das interações entre alunos, uma maior dinâmica da aula proporcionando desta forma a discussão coletiva. A interação promovida na sala de aula pode melhorar a comunicação matemática quando da fase da discussão/síntese; ABSTRACT: The integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching and learning process promotes new ways of learning, teaching and thinking.
The appearance of new dynamic environments in education, leads those who are part of the process, to take on new roles and face the mathematics classroom under a different perspective.
This study aims to understand the implications of the use of technology, mainly the interactive whiteboard, in the Mathematics class , where diverse tasks are explored.
The methodological approach adopted is qualitative, interpretive-oriented, using the case study as a research mode. The tools used to collect data were, not only the observation together with audio and video record in the classroom, but also the gathering of documents (in paper and files computer). The teaching experience, which is the main context of this study, was developed in a 10th grade class of a secondary school. Six tasks were presented to the students favoring the use of the interactive whiteboard in the classroom together with other technological tools, such as Geogebra, applets, TI-SmartView. The proposed tasks are integrated in the theme “Geometry I and Functions” and they were divided into four moments: the presentation, the students' group work, collective/class discussion and synthesis. Analyzing the data obtained, it was concluded that the integration of the Interactive Whiteboard in the classroom, together with its monitorization with the appropriate software, makes lessons more dynamic and interactive, encouraging a greater involvement of the students in their learning, which allows an increase of the interactions among students, a greater classroom dynamics thus providing the collective discussion. The interaction promoted in the classroom can improve mathematical communication in the phase of discussion / synthesis. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16153 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|