|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15023
|
Title: | A familia gótica na ficção de William Faulkner, Thomas Harris e Anne Rice |
Authors: | Gaião, Benilde da Piedade Caldeira dos Santos |
Advisors: | Lima, Maria Antónia |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta dissertação é um estudo que propõe revelar a complexidade e
os paradoxos da família nas obras de três autores contemporâneos,
William Faulkner: The Sound and the Fury (1929), As I Lay Dying (1930)
e Light in August (1932), Thomas Harris: Red Dragon (1981), The Silence
of The Lambs (1988) e Hannibal Rising (2006) e Anne Rice: Interview with
the Vampire (1976) e The Vampire Lestat (1985). Este trabalho analisará a
forma como estes autores desocultam o que convencionalmente deveria
ser resguardado dos olhos do público, daí decorrendo o poder
transgressor deste modo literário, evidenciado nos autores em questão.
Ao expor os núcleos familiares, será fundamental reflectir na sua
disfuncionalidade, no passado reprimido que “persegue” um presente
condicionado pelo abjecto e repulsivo que paradoxalmente atrai o leitor.
Devido à intemporalidade e universalidade do tema, serão estabelecidas
relações entre estas obras e outras representações artísticas, tais como a
pintura e o cinema; ABSTRACT:This dissertation is a study that aims to reveal the complexity
and the paradoxes of the family in the work of three contemporary
authors, William Faulkner: The Sound and the Fury (1929), As I Lay
Dying (1930) and Light in August (1932), Thomas Harris: Red Dragon
(1981), The Silence of The Lambs (1988) and Hannibal Rising (2006)
and Anne Rice: Interview with the Vampire (1976) and The Vampire
Lestat (1985). This work will analise the way these authors reveal what
conventionally should be kept away from the eyes of the public, from
this derives the transgressive power of this literary form, stressed on
these authors. Showing the familiar units, it will be essential to think
about its lack of functionality, in the repressed past that “haunts” a
present conditioned by the abject and the repulsive, that in a
paradoxical way attracts the reader. Due to the timeless and
universality of the topic, it will be established connexions between
these works and other visual arts, such as painting and cinema. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15023 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|