Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/10886
|
Title: | O Castelo de S. Jorge: uma proposta de exploração e de sensibilização para o património |
Authors: | Bicho, Maria João das Neves |
Advisors: | Patrocínio, Manuel Francisco Soares |
Keywords: | Memória História Cultura Castelologia Património Didática Memory History Culture Castlelogic Heritage Didacties |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta abordagem do Castelo de S. Jorge em Lisboa é um estudo de caso de um monumento, numa vertente didático-pedagógica. É uma proposta de exploração educativa e de sensibilização para o Património, que evidencia o monumento como objeto cultural onde confluíram e se cruzaram vários povos e Culturas. O enquadramento imagético na cidade medieval. O monumento como elemento arquitetónico e diferentes tipologias, o monumento, no seu enquadramento institucional, como objeto de arte, no contexto mundial e medidas protetoras. Reflete também sobre o seu valor figurativo e simbólico na Idade Média. O Castelo como o mediador de uma imagem urbana e cultural na aprendizagem escolar e educativa. O Castelo de S. Jorge e a História. O passado e o presente da Cultura Castelológica nas artes plásticas e na arquitetura contemporânea; ### ABSTRACT: S. Jorge Castle: a proposal for educational exploration and sensibilization towards heritage
This approach of the Castle of S. Jorge in Lisbon is a case study of a monument, under a didactic-pedagogical perspective. It is a proposal of educational exploration and awareness of the heritage, which shows the monument as a cultural object where several people and cultures merged and crossed. Its framing in the medieval city. The monument as an architectural element and different typologies, the monument in its institutional framework, as a work of art, in the world context and protection measures. It also reflects on its figurative and symbolic value of the Middle Ages. The Castle as the mediator of an urban and cultural image in educational school learning. The Castle of S. Jorge and History. The past and the present of Castlelogic Culture in plastic arts and in contemporary architecture. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/10886 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|