Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39457

Title: Competências socioemocionais em crianças em idade escolar e fatores explicativos
Authors: Oliveira, Maricelia Dias Alves
Advisors: Pires, Heldemerina Samutelela
Keywords: Parentalidade
Crianças
Escolaridade
Desenvolvimento
Competências Socioemocionais
Parenting
Children
Educational attainment
Development
Socio-emotional competences
Issue Date: 9-Sep-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo teve como objetivo investigar as competências socioemocionais em crianças em idade escolar em função da idade das crianças, do género, da escolaridade dos pais (pai e mãe) e estrutura familiar. Participaram no estudo 107 alunos, de ambos os sexos, com idades entre os 10 e 16 anos. A recolha de dados foi realizada através do Questionário de Inteligência Emocional de Bar-On (EQ-i:YV). Verificaram-se diferenças em função do género, com as raparigas apresentando uma pontuação mais elevada na dimensão interpessoal e os rapazes melhores resultados na gestão do stress. A estrutura familiar mostrou influência limitada, tendo-se verificado apenas uma associação positiva entre viver com padrasto e melhor perceção pessoal. A escolaridade paterna associouse à dimensão intrapessoal, e a materna à adaptabilidade. Apesar da magnitude modesta, os resultados sugerem que a escolaridade dos pais constitui um fator relevante no desenvolvimento socioemocional das crianças; Socioemotional Skills in School-Age Children and Explanatory Factors ABSTRACT: This study aims to investigate the socio-emotional skills of school-aged children in relation to their age, gender, their parents' level of education and their family structure. A total of 107 students, both male and female, aged between 10 and 16 years, participated in the study. Data were collected using the Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire (EQ-i:YV). Gender differences were observed, with girls scoring higher on the interpersonal dimension and boys on stress management. Family structure had a limited influence; only a positive association was found between living with a stepfather and a better personal perception. Paternal education was associated with the intrapersonal dimension and maternal education with adaptability. Despite their modest magnitude, the results suggest that parental education is a relevant factor in children's socio-emotional development.
URI: http://hdl.handle.net/10174/39457
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educacao-Maricela_Dias_Alves_Oliveira.pdf958.76 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois