Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39457
|
Title: | Competências socioemocionais em crianças em idade escolar e fatores explicativos |
Authors: | Oliveira, Maricelia Dias Alves |
Advisors: | Pires, Heldemerina Samutelela |
Keywords: | Parentalidade Crianças Escolaridade Desenvolvimento Competências Socioemocionais Parenting Children Educational attainment Development Socio-emotional competences |
Issue Date: | 9-Sep-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo teve como objetivo investigar as competências socioemocionais
em crianças em idade escolar em função da idade das crianças, do género, da escolaridade
dos pais (pai e mãe) e estrutura familiar. Participaram no estudo 107 alunos, de ambos
os sexos, com idades entre os 10 e 16 anos. A recolha de dados foi realizada através do
Questionário de Inteligência Emocional de Bar-On (EQ-i:YV). Verificaram-se diferenças
em função do género, com as raparigas apresentando uma pontuação mais elevada na
dimensão interpessoal e os rapazes melhores resultados na gestão do stress. A estrutura
familiar mostrou influência limitada, tendo-se verificado apenas uma associação positiva
entre viver com padrasto e melhor perceção pessoal. A escolaridade paterna associouse
à dimensão intrapessoal, e a materna à adaptabilidade. Apesar da magnitude modesta,
os resultados sugerem que a escolaridade dos pais constitui um fator relevante no
desenvolvimento socioemocional das crianças; Socioemotional Skills in School-Age Children and Explanatory
Factors
ABSTRACT:
This study aims to investigate the socio-emotional skills of school-aged children in
relation to their age, gender, their parents' level of education and their family structure.
A total of 107 students, both male and female, aged between 10 and 16 years, participated
in the study. Data were collected using the Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire
(EQ-i:YV). Gender differences were observed, with girls scoring higher on the
interpersonal dimension and boys on stress management. Family structure had a limited
influence; only a positive association was found between living with a stepfather and a
better personal perception. Paternal education was associated with the intrapersonal
dimension and maternal education with adaptability. Despite their modest magnitude, the
results suggest that parental education is a relevant factor in children's socio-emotional
development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/39457 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|