|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38991
|
Title: | Potencialidades pedagógicas do espaço exterior na abordagem integrada das áreas de conteúdo |
Authors: | Conceição, Ângela Manuel Pereira |
Advisors: | Fialho, Isabel José Botas Bruno |
Keywords: | Espaço exterior Investigação-ação Áreas de conteúdo Potencialidades Intervenção Outdoor space Action-research Contente áreas Potentialities Intervention |
Issue Date: | 17-Jun-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de investigação foi realizado no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Pré-escolar. O seu objetivo foi explorar as potencialidades do espaço exterior através das diferentes áreas de conteúdo, orientando a prática para a descoberta do que o espaço exterior pode oferecer.
A metodologia utilizada, a investigação-ação, permitiu dar resposta a objetivos específicos definidos, com utilização dos diferentes instrumentos de recolha de dados, as produções das crianças, as fotografias/vídeos, as planificações semanais e cooperadas, as notas de campo/reflexões, as conversas informais e a análise da Grelha de Observação de Espaços Exteriores em Educação de Infância (Bento, 2020).
Este estudo apresenta resultados sobre as diversas formas de utilização do espaço exterior, as suas potencialidades e benefícios, bem como a planificação para o mesmo. Inclui ainda as intervenções realizadas, tendo em conta as necessidades do espaço, do grupo e das diferentes áreas de conteúdo; - Pedagogical potential of outdoor space in an integrated approach to content areas
Abstract:
This research-report was conducted as part of the curricular units of Supervised Teaching Practice in Nursery and Preschool. Its objective was to explore the potentialities of the outdoor space through different content areas, guiding the practice towards discovering what the outdoor space can offer.
The methodology used, action-research, allowed for the achievement of specific objectives through the use of different data collection instruments, such as children's productions, photographs/videos, weekly and cooperative planning, field notes/reflections, informal conversations, and the analysis of the Observation Grid of Outdoor Spaces in Early Childhood Education (Bento, 2020).
This study presents findings on the various ways of using outdoor space, its potential and benefits, as well as its planning. It also includes the interventions carried out, taking into account the needs of the space, the group, and the different content areas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38991 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|