Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/36164

Title: As expressões artísticas como promotoras do envolvimento e autonomia da criança
Authors: Godinho, Filipa Ventura
Advisors: Bezelga, Isabel
Keywords: Expressões Artísticas
Autonomia
Envolvimento
Investigação-Ação
Pré-Escolar
Artistic Expressions
Autonomy
Involvement
Action Research
Preschool
Issue Date: 11-Dec-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: No contexto do Mestrado em Educação Pré-Escolar, propus-me desenvolver um relatório da Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim de Infância, cujo mote considera as expressões artísticas como promotoras do envolvimento e autonomia da criança. O principal objetivo foi compreender como é que uma ação educacional, que fez uso das linguagens expressivas e artísticas, poderia ser o fio condutor das experiências significativas globais, refletindo-se num maior envolvimento e autonomia por parte das crianças, guiando a intervenção que desenvolvi na PES. Considerou-se a ação-investigação (Alarcão, 2001) como o guia metodológico mais adequado da dimensão investigativa, recorrendo a diversos procedimentos de recolha e análise de dados: registos áudios, fotográficos, videográficos, produções e depoimentos espontâneos das crianças; às planificações, reflexões e notas de campo, à observação participante e ao diálogo constante com os profissionais nas instituições, bem como à aplicação das escalas de avaliação ITERS, ECERS e SICS. As suas aplicações refletiram-se na promoção do envolvimento e autonomia das crianças nos contextos; - Artistic Expressions as Promoters of Child Involvement and Autonomy - Abstract: In the context of the Master's in Pre-School Education, I proposed to develop a report on Supervised Teaching Practice in Nursery and Kindergarten, whichmotto considers artistic expressions as promoters of thechild's involvement and autonomy. The main goalwas to understand how an educational action, which made use of expressive and artistic languages, could be the guiding thread of global significant experiences, resulting in greater involvement and autonomy on the part of children, guiding the intervention that I developed in PES. Action-research (Alarcão, 2001) was considered the most appropriate methodological guide for the investigative dimension, using various data collection and analysis procedures: audio, photographic, videographic records, productions and spontaneous statements from children; planning, reflections and field notes, participant observation and constant dialogue with professionals in the institutions, as well as the application of the ITERS, ECERS and SICS assessment scales.Its applications were reflected in promoting children's involvement and autonomy in the contexts.
URI: http://hdl.handle.net/10174/36164
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar-Filipa_Ventura_Godinho.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois