Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/30756

Title: Dinâmicas familiares após o ingresso de uma filha única no ensino superior
Authors: Freire, Maria Jorge Courelas Amiguinho da Silva
Advisors: Pires, Heldemerina Samutelela
Keywords: Dinâmicas familiares
Ingresso no Ensino Superior
Aaptação da família
Relações parentais
Autonomia
Family dynamics
University enrollment
Family’s adaptation
Parent-child relationship
Autonomy
Issue Date: 17-Dec-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo tem como objetivo compreender as dinâmicas familiares após o ingresso de uma filha única na Universidade. Participaram neste estudo 15 sujeitos, 5 dos quais são estudantes do sexo feminino do 2ºano da Universidade de Évora e os respetivos progenitores. Os dados foram recolhidos através de entrevistas semiestruturadas e analisados com recurso à análise de conteúdo. Os resultados revelaram que existem mudanças nas rotinas, organização da casa, atividades da família e na relação estabelecida entre progenitores e filhas após a entrada na Universidade de uma filha única. Acresce que progenitores cujas filhas se encontram deslocadas da sua residência relatam alterações mais substanciais. A nível das dificuldades relatadas, estas são maioritariamente de cariz emocional, sendo que as mães relatam mais preocupações quando comparadas com os pais. Não obstante, os progenitores participantes mostraram-se satisfeitos com a decisão da jovem prosseguir estudos; Family dynamics upon an only daughter's higher education enrollment Abstract: The present study aims to comprehend the family dynamics after an only daughter’s enrollment in University. In this study participated 15 subjects, 5 of which were female students from the 2nd year of the University of Évora, and their parents. Data was collected through semi-structured interviews assessed through content analysis. The results revealed that there are changes in the routines, household management and family’s activities and in the relationship between parents and daughters after their enrollment in University. Furthermore, parents whose daughters were placed away from their home report substantial changes when compared with parents whose daughters remained living in their household. In terms of reported difficulties, these are mostly emotional, with mothers reporting more concerns when compared to fathers. However, the parents who participated in the study support their daughter’s decision to continue to study.
URI: http://hdl.handle.net/10174/30756
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_Clinica-Maria_Jorge_Courelas_Amiguinho_da_Silva_Freire.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois