|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/30159
|
Title: | Revitalising a historic knowledge resource: an archaeometric investigation of the Mora wall painting Sample Collection (ICCROM) |
Authors: | Laurita, Cecilia |
Advisors: | Candeias, António José Estevão Grande Casal, Milene Gil Heritage, Alison |
Keywords: | Pintura mural Paolo and Laura Mora Pigmentos Fresco Técnicas de análise não invasivas |
Issue Date: | 19-Oct-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This master's thesis focuses on the archaeometric investigation of the Mora wall painting Sample Collection, held at the International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property (ICCROM), in Rome, Italy.
The collection itself is considered as a unique resource for understanding ancient wall painting technologies. The overall aim of this study was to explore its potential value through the analytical investigation of samples and through the research of contextual information within the ICCROM's Archives.
The selected multi-analytical methodology consisted mainly of portable instru mentation (optical digital microscopes, spectrophotometer, FORS, h-XRF) and micro invasive techniques (micro-FTIR and micro-XRD).According to the acquired data, the chromatic palette of the analysed fragments consisted of red and yellow ochres, cinnabar, minium, green earth and Egyptian blue; the binding material revealed was calcite. The painting technique could be either fresco or a secco lime-painting, since stratigraphic information of the samples were lacking;
Resumo:
Revitalizar uma fonte de conhecimento hist6rico: investigação; ao arqueométrica da coleção de amostras de pinturas murais dos Mora (ICCROM).
0 presente trabalho é dedicado á investigação arqueométrica dos fragmentos de pin tura mural da Colecção Mora, conduzidas no Centro Internacional para o Estudo da Preservação e Restauração de Propriedade Cultural (ICCROM), em Roma, Itália.
A coleção de Paolo e Laura Mora e considerada única no âmbito de compreender as tecnologias utilizadas na execução de pinturas murais antigas.
0 objectivo principal desta investigação foi de explorar o potencial valor da colecção através da investigação analítica de amostras, em conjunto com a pesquisa de informação contextual presente no arquivo do ICCROM.
A metodologia multi-analítica selecionada para este trabalho consiste essencialmente no emprego de instrumentações portáteis (microscopia óptica, colorimetria, FORS e h-XRF) e tecnicas micro-invasivas (µ-FTIR e µ-XRD ).
De acordo com os resultados obtidos, nas camadas de pintura investigadas estavam presentes vermelho ocre e amarelo ocre, cinábrio, mínium, verde terra e azul egípcio. 0 material ligante foi identificado como calcita e nenhum material orgânico foi detectado. A técnica de pintura mural utilizada pode ter sido tanto a fresco como pintura a cal a secco. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/30159 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|