Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26488

Title: Relatório de prática de ensino supervisionada realizada no Conservatório Regional do Baixo Alentejo: introdução ao ensino das posições de compensação nos alunos de iniciação
Authors: Gaspar, Vanessa Alexandra Silva
Advisors: Béreau, Ana Telles
Keywords: Investigação
Ensino vocacional
Música
Clarinete
Afinação
Research
Vocational education
Music
Clarinet
Tuning
Issue Date: 18-Nov-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório surge no seguimento da Prática de Ensino Supervisionada, realizada no Conservatório Regional do Baixo Alentejo sob a orientação da Professora Doutora Ana Telles Béreau (orientadora interna) e da orientadora cooperante Professora Marisa Cavaco. O relatório encontra-se organizado em duas partes distintas, sendo que a primeira secção do mesmo pretende fazer o enquadramento histórico e organizacional da instituição, bem como descrever os alunos e as práticas metodológicas utilizadas pelo orientador cooperante nos domínios da psicologia educacional e do ensino especializado do clarinete. A segunda, e última secção deste relatório, trata do ensino das posições de compensação, esclarecendo inicialmente a sua importância a nível da afinação do registo de garganta do clarinete através da apresentação e compreensão de alguns conceitos de acústica do instrumento, seguindo-se uma breve explicação de como funciona a capacidade de aprendizagem de um ser humano ao longo das várias fases da sua vida; Abstract: Report on Supervised Teaching Practice held at the Regional Conservatory of Baixo Alentejo: Introduction to the teaching of compensation positions in students of initiation This report is a result of the Supervised Teaching Practice, held at the Baixo Alentejo Regional Conservatory under the guidance of Professor Ana Telles Béreau (internal counselor) and the cooperative counselor Professor Marisa Cavaco. The report is organized in two distinct parts, the first section of which aims to present the institution's historical and organizational framework as well as to describe the students and the methodological practices used by the cooperating supervisor in the fields of educational psychology and specialized education of the clarinet. The second and last section of this report deals with the teaching of compensation positions, initially clarifying their importance in tuning the throat register of the clarinet through the presentation and understanding of some acoustic concepts of the instrument, followed by a brief explanation of how the brain plasticity of a human being works through the various phases of his life.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26488
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_da_Música-Vanessa_Alexandra_Silva_Gaspar-Relatório_de_prática_de_ensino_supervisionada....pdf4.92 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois