Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23336

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada em educação física: estratégias de motivação para as aulas de educação física
Authors: Albuquerque, Diogo Veiga e
Advisors: Pomar, Clarinda de Jesus Banha
Keywords: Educação física
Prática de ensino supervisionada
Formação de Professor
Ensino secundário
Ensino básico
Physical education
Supervised teaching practice
Teacher training
High school
Basic education
Issue Date: 26-Jun-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O Relatório de Estágio simboliza o documento final do Mestrado em Ensino de Educação Física no Ensino Básico e Secundário da Universidade de Évora. Neste documento pretendo realizar uma reflexão sobre o meu percurso na Prática de Ensino Supervisionada em Educação Física, realizada na Escola Secundária Gabriel Pereira, no ano letivo 2016/1017, com uma turma do 11ºano. Sendo a Prática de Ensino Supervisionada parte fundamental da nossa formação enquanto futuros professores em Educação Física, ao longo deste documento, irei descrever e analisar criticamente todo o trabalho que desenvolvi no último ano letivo. Inicio com uma revisão bibliográfica relativamente à Educação Física, as minhas expectativas em relação ao estágio e uma abordagem sobre as competências fundamentais para um ensino eficaz. Continuo pela dimensão do desenvolvimento do ensino e aprendizagem, onde descrevo a escola, a turma e todo o processo que guiou a construção do plano anual de turma, bem como os processos de avaliação e de condução de ensino. Posteriormente, apresento as actividades realizadas pelo núcleo de estágio da escola, a minha investigação-ação “Estratégias de Motivação para a Aula de Educação Física”, onde abordo todo o processo de realização da mesma e as suas conclusões e ainda apresento as minhas considerações sobre a experiência que foi trabalhar durante algumas semanas no 3º ciclo do ensino básico; Report of Supervised Teaching Practice in Physical Education: Motivation Strategies for the Physical Education Class Abstract: The final document of Master´s degre in Physical Education in Basic and Secondary education at Évora University is symbolized by the Internship Report. In this document, I intend to reflect about by journey in Supervised Teaching Practice in Physical Education, that took place at Escola Secundária Gabriel Pereira, in the 2016/2017 school year, with a grade 11 class. Being the Supervised Teaching Practice a fundamental part of our training as future teachers in Physical Education, throughout this document, I will critically describe and analyze all the work that I developed in the last school year. I start with a bibliographical review regarding Physical Education, my expectations about the internship, and an approach on the fundamental competencies for effective teaching. I continue with the dimension of the development of teaching and learning, where I describe the school, the class and the whole process that guide the construction of the annual class plan, as well as the processes of evaluation and conduction of teaching. Subsequently, I present the activities carried out by the school’s internship group, my action research “Motivation Strategies for the Physical Education Class”, where I cover the entire process of its completion and conclusion. I also present my considerations on my experience, working during a few weeks in the 3rd cycle of basic education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23336
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Ensino de Educação Física nos ensinos Básico e Secundário - Diogo Veiga e Albuquerque - Relatório da prática de ensino supervisionada em educação física....pdf3.63 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois