Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/22366

Title: Mudança organizacional e gestão curricular: contributos da cultura colaborativa para a qualidade na escola
Authors: Duarte, Carina Alexandra Damas
Advisors: Favinha, Marília Evangelina Sota
Keywords: Gestão curricular
Cultura colaborativa
Trabalho docente
Desenvolvimento profissional
Coordenador de departamento curricular
Curriculum management
Collaborative culture
Teachers´
Work
Professional development
Curriculum department coordinator
Issue Date: 16-Dec-2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O objeto desta investigação centra-se na análise das dinâmicas de trabalho colaborativo em práticas de gestão curricular e do papel dos coordenadores de departamento curricular, destacando os contributos da cultura colaborativa para a qualidade na escola. O trabalho desenvolve-se em duas partes, a primeira dedicada à fundamentação teórica e a segunda à metodologia de investigação. Os dados foram recolhidos através de questionários aos professores e de entrevistas aos coordenadores de departamento curricular de uma escola de 2.º e 3.º Ciclo do Ensino Básico. Entre as conclusões do estudo salientam-se a existência de diferentes dinâmicas de trabalho docente nos diversos departamentos, assim como a falta de tempo e o excesso de burocracia como principais fatores de constrangimento ao desenvolvimento de práticas de trabalho colaborativo. Os resultados sugerem que a cultura colaborativa contribui para o desenvolvimento profissional docente e para a qualidade educativa, evidenciando a necessidade de uma mudança de paradigma organizacional; Organisational change and curriculum management: contributions from collaborative culture for quality in school ABSTRACT: The object of this research focuses on the analysis of collaborative work dynamics in curriculum management practices and of the role of the curriculum department coordinators, highlighting the contributions from collaborative culture for quality in school. The work is developed in two parts, the first one being dedicated to the theoretical foundations and the second one to the research methodology. The data were collected using questionnaires to teachers and interviews to the curriculum department coordinators from a Second and Third Cycle Basic Education school. Among the study’s conclusions we highlight the existence of different teachers’ collaboration and work dynamics in different departments, as well as a lack of time and excessive bureaucracy as the main constraining factors to the development of collaborative working practices. The results suggest that the collaborative culture contributes to the professional development of teachers and to the quality of education, highlighting the need for a change in the organisational paradigm.
URI: http://hdl.handle.net/10174/22366
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Ciências da Educação - Administração e Gestão Educacional - Carina Alexandra Damas Duarte - Mudança organizacional e gestão curricular....pdfDocumento principal2.17 MBAdobe PDFView/Open
Apêndice 4 - Grelhas das entrevistas.pdf280.25 kBAdobe PDFView/Open
Apêndice 3 - Guião da entrevista.pdf147.99 kBAdobe PDFView/Open
Apêndice 2 - Questionário.pdf312.77 kBAdobe PDFView/Open
Apêndice 1 - Carta à escola.pdf183.85 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois