Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/22078

Title: Tourist promotion of Portugal and the Arts in the IberoAmerican Exhibition of Seville of 1929
Authors: Bernardo, Maria Ana
Matos, Ana Cardoso de
Editors: Belli, Gemma
Capano, Francesca
Pascariello, Maria Ines
Keywords: História
Turismo
Exposições Internacionais
Sevilha
Património Cultural
Issue Date: 2017
Publisher: CIRICE - Centro Interdipartimentale di Ricerca sull’Iconografia della Città Europea
Citation: Bernardo, Maria Ana e Matos, Ana Cardoso de (2017). Tourist promotion of Portugal and the Arts in the IberoAmerican Exhibition of Seville of 1929, in The city, The travel, the Tourism Perception, Production and Processing (Gemma Belli, Francesca Capano, Maria Ines Pascariello eds.). Napoli: CIRISE (Centro Interdipartimentale di Ricerca sull’Iconografia della Città Europea, Università degli Studi di Napoli Federico II), pp.2211-2216. E-book: ISBN 978-88-99930-02-8
Abstract: Desde a sua génese, as exposições nacionais, internacionais ou universais integraram as artes nas suas estratégias de promoção e divulgação. Esta situação verificou-se também com a Exposição Ibero-americana de Sevilha, que se propunha reunir os dois países ibéricos e as nações surgidas das suas antigas colónias no continente americano num mesmo evento expositivo. Para a cidade de Sevilha a Exposição proporcionou uma reconfiguração urbanística e a afirmação da arquitetura andaluza. Para Portugal foi uma oportunidade para a divulgação do país nos circuitos do turismo internacional, em particular nos itinerários transatlânticos. A campanha de promoção nacional mobilizou o Ministério do Interior, o Conselho Nacional de Turismo e o Ministério dos Negócios Estrangeiros. A nível regional, vários Municípios e Comissões de Iniciativa promoveram iniciativas de valorização das suas cidades e territórios. Para a participação na exposição e para a campanha de promoção do país, o governo português recorreu a artistas de várias áreas, como foi o caso de Almada Negreiros, à época um jovem artista, a quem encomendou o cartaz oficial da participação portuguesa na Exposição. Por seu lado, o Pavilhão de Portugal foi concebido pelos irmãos arquitetos Rebelo de Andrade, num estilo historicista que evocava períodos gloriosos da história do país. E o Guia Oficial da Exposição Portuguesa em Sevilha incluía numerosas fotografias, que representavam não só os monumentos mais emblemáticos dos centros urbanos, mas também as praias e estâncias termais para onde se pretendia atrair os turistas. No plano regional, a expectativa das vantagens económicas do turismo deu origem a encomendas a jornalistas, fotógrafos, pintores, escritores e até mesmo realizadores. A tipicidade das gentes portuguesas, os usos e costumes, a beleza das paisagens, a história e os monumentos das cidades e vilas eram as temáticas dominantes dos trabalhos efetuados. O objetivo da comunicação é explicar de que modo as artes (arquitetura, pintura, fotografia, cinema, literatura, nomeadamente) foram centrais para a propaganda de Portugal durante a Exposição Ibero-americana de Sevilha em 1929. / Since its origin that national, international or universal exhibitions sought out to integrate the arts in its promotion and diffusion. This strategy was followed in the Ibero- American Exhibition in Seville, which had the purpose to bring together Spain and Portugal and the Nations that had arisen from their former colonies in the Americas in the same exhibition. For the city of Seville the exhibition was an opportunity for an urban redesign and the affirmation of Andalusian architecture. For Portugal the exhibition was an opportunity for the dissemination of the country in international tourism circuits, in particular in transatlantic routes. The campaign to promote Portugal mobilized the Ministry of the Interior, the National Council of tourism and the Ministry of Foreign Affairs. At the regional level, several municipalities and Initiative Committees promoted valuation iniciatives of their cities and territories. For the participation in the exhibition and to the country's promotion campaign, the Portuguese Government appealed to artists from different areas, as was the case of Almada Negreiros, then a young artist, to whom was commissioned the official poster of the Portuguese participation in the exhibition. The Portugal Pavilion was designed by the architect brothers Rebelo de Andrade, in a historicist style evoking glorious periods of the country's history. And the official guide of the exhibition in Seville included numerous photographs, representing not only the most emblematic monuments of the city centers, but also how beaches and along resorts to where one intended to attract tourists. At a regional level, the expectation of the economic benefits of tourism gave rise to order works to reporters, photographers, painters, writers and even filmmakers. The typicality of the Portuguese people, the uses and customs, the beauty of the landscapes, the history and monuments of the cities and towns were the dominant themes of the work performed. The objective of the communication is to explain how the Arts (architecture, painting, photography, cinema, literature, in particular) were central to the propaganda of Portugal during the Ibero-American Exhibition in Seville in 1929.
URI: http://www.iconografiacittaeuropea.unina.it/index.php/2-non-categorizzato/46-atti-aisu
http://hdl.handle.net/10174/22078
ISBN: ISBN 978-88-99930-02-8
Type: article
Appears in Collections:CIDEHUS - Artigos em Livros de Actas/Proceedings

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tourist promotion of Portugal and the Arts in the IberoAmerican Exhibition of Seville of 1929.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois