Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/20952

Title: Avaliação da eficácia da formação em desenvolvimento de competências relacionais em técnicos da saúde
Authors: Lopes, Juliana Cristina Florindo
Advisors: Semedo, Carla Sofia Carrilho Lopes Santarém
Herédia, Vasco Andresen Guimarães de
Keywords: Formação profissional
Comunicação
Ansiedade
Ressonância magnética
Saúde
Professional formation
Communication
Anxiety
Magnetic resonance
Health
Issue Date: 20-Feb-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo teve como principal objetivo avaliar a eficácia de uma intervenção comportamental em desenvolvimento de competências relacionais com Técnicos de Radiologia de Ressonância Magnética num serviço regional hospitalar. Previamente à intervenção foi caraterizado o processo de comunicação profissional de saúde/doente através de observação e foi medida a ansiedade nos doentes, antes e depois da realização da Ressonância Magnética. Após a intervenção, que consistiu numa ação de formação e follow-up individual, foram repetidas as mesmas medidas de avaliação. A intervenção foi validada através do modelo de Kirkpatrick (1959). Os resultados evidenciaram mudanças comportamentais significativas nos profissionais de saúde. Observou-se também uma diminuição estatisticamente significativa da redução da ansiedade dos doentes depois da ação de formação; “The evaluation of efficacy of professional formation at the development of relational skills at health technicians/professionals” Abstract: The main goal of the present study is to evaluate the efficacy of a behavior intervention focused on relational skills of the radiology technicians of a Magnetic Resonance unit in a Terciary care regional Hospital. Previously to the intervention, the process of communication between health professionals and patients was characterized through an observational method and patient’s anxiety was measured before and after the magnetic resonance examinations. After the intervention, consisting in a professional training sessions and individual technician follow up, the same evaluation methods were applied again. The intervention was validated by the Kirkpatrick Model (1959). Results showed significantly behavioral changes of the health professionals involved. Additionally, we observed a statistically significant reduction of patient anxiety after the intervention.
URI: http://hdl.handle.net/10174/20952
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Juliana Lopes 32910.pdf577.45 kBAdobe PDFView/Open
Anexos.pdf420.96 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois