Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/19963

Title: Caos e fractais na sala de aula
Authors: Salustiano, Helena Paula Rufino
Advisors: Fernandes, Sara Luísa Dimas
Keywords: Caos
Iteração
Iteração gráfica
Logística
Pontos fixos
Pontos Periódicos
Chaos
Interation
Iteration graphics
Logistics
Fixed points
Periodic points
Issue Date: Apr-2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O objectivo deste trabalho é o estudo do tema Caos e Fractais, com o propósito fundamental da sua implementação na sala de aula ou outro ambiente do Ensino Secundário. Com esse fim, é feita uma abordagem teórica dos conteúdos e são apresentadas algumas actividades a desenvolver com os alunos daquele nível de ensino. A introdução dos conceitos é feita de modo a possibilitar a sua leitura por um público mais geral, onde se incluem os alunos mais interessados e curiosos no tema. O estudo é acompanhado, sempre que possível, de exemplos e ilustrações gráficas. Para tal, foi utilizado o software Maxima (software livre) e outras aplicações interactivas disponíveis na Internet. ABSTRACT: The aim of this work is to study the theme of Chaos and Fractals, with the fundamental purpose of its implementation in the classroom, or in other environments of secondary school education. To carry out this aim a theoretical outlook of the contents will be provided alongside some activities to be undergone with students of that school level. The introduction to these concepts is open to the understanding of a larger audience, where we can include the most interested and curious students in this issue. The study is accompanied, whenever possible, with examples and graphics. To do so, the Maxima software (free software) was used, besides other interactive applications available on the Internet.
URI: http://hdl.handle.net/10174/19963
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Helena Paula Rufino Salustiano - Tese de Mestrado - 185 049.pdf5.98 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois