|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18382
|
Title: | Vai teatro |
Authors: | Lopes, Maria da Luz Neto Gavancha |
Advisors: | Porteiro, Tiago |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Vai, Teatro…. É um Projeto que assenta no conceito de teatro pedagógico, com e para a escola. O teatro enquanto recurso didático, ferramenta de aprendizagem, que “Vai” ao encontro de um público-alvo e, em simultâneo, é dirigido a um centro de interesses. O teatro ao serviço da didática na sua dimensão instrumentalista, neste caso como veículo de conteúdos disciplinares e abordagem estética, pelo uso das práticas teatrais e da linguagem cénica. O Projeto consistiu na construção e apresentação de um espetáculo, em estreita colaboração com dois Agrupamentos de Escolas de Castelo Branco, separadamente, a partir da obra de Gil Vicente “O Pranto de Maria Parda” e de textos produzidos por alunos de duas turmas de 9º ano, das respetivas escolas. A conceção do espetáculo foi paralela à sua produção, num processo evolutivo de construção, enquanto método criativo. Em cada escola foi apresentado o espetáculo resultante dessa construção participada;. ABSTRACT: Vai, Teatro.... (Portuguese for Go, Theatre...) is a project based on the concept of pedagogical theatre, with and for the school. Theatre as a teaching resource, a learning tool that reaches a target audience and simultaneously driven towards a centre of interests. The theatre in support of didactics in its instrumentalist approach, in this case as a vehicle for subject contents and as an aesthetic approach, by the use of theatrical practices and scenic language. The Project consisted on the development and performance of a theatre play, in close collaboration with two Groups of Schools from Castelo Branco, independently. The starting point was the work of the Portuguese Gil Vicente “O Pranto de Maria Parda” (English for Maria Parda’s Tears) and several texts produced by students of two 9th grade classes of the referred schools. The conception and the production of the play were simultaneous, based on an evolving process as a creative method. The play was performed in each school, as a result of this collaborative approach. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18382 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|