Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18199

Title: Repositórios institucionais e o livre acesso ao conhecimento científico: estudo comparativo
Authors: Ferreira, Patrícia Alexandra da Palma
Advisors: Quaresma, Paulo Miguel Torres Duarte
Keywords: Repositório institucional
Acesso livre
Sistemas de informação
Literatura ciêntífica
Publicações electrónicas
Institutional repository
Open access
Internet
Information systems
Scholar literature
Electronic publishing
Issue Date: 2008
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Aborda-se nesta dissertação as questões relacionadas com a implementação de repositórios institucionais e o Movimento de Acesso Livre nas bibliotecas das instituições do ensino superior, como estratégia para o desenvolvimento e a difusão da produção do conhecimento científico, num contexto de evolução tecnológica. Procura-se apurar e identificar o nível de constituição desses repositórios institucionais, numa análise comparativa de três realidades distintas - Inglaterra, Espanha e Portugal, verificando se essa implementação é feita com recurso a plataformas informáticas já desenvolvidas para o efeito, as quais são também sumariamente apresentadas. A utilização do acesso livre ao texto integral, como visão estratégica para a difusão da informação académica e como forma de aumentar o impacto da investigação desenvolvida, é outro dos elementos abordados neste trabalho. Por fim, é analisado um caso concreto da realidade nacional, procurando-se identificar os benefícios obtidos com a implementação do projecto Repositório da Universidade do Minho e que perspectivas se podem traçar para que outras instituições implementem as melhores práticas na gestão da informação científica produzida internamente. // ABSTRACT: ln this dissertation we have considered several questions related with the implementation of institutional repositories and the open access movement on university libraries. ln a context of continuous technological evolution, the referred implementation works as a strategy for the development and the dissemination of scientific knowledge and scholarly communication. Comparing the realities of England, Spain and Portugal, we have tried to identify the level of implementation of institutional repositories in each country. We also tried to verify if this implementation has been done by using some of the software developed for that purpose, which has also been described in a part of the study. The usage of open access as a strategy for the dissemination and promotion of scholar literature and as a form of increasing the impact of that knowledge was also pointed out in this study. ln the last part of the dissertation, we decided to analise an example of a Portuguesa university that successfully implemented an institutional repository. Our main purpose was to understand the benefits of this project and what are the lessons that can be used by other university libraries, as a way of facilitating and providing a better access to its academic information.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18199
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Patrícia Alexandra da Palma Ferreira - Tese de Mestrado - 168 207.pdf34.07 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois