Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15904

Title: O desenvolvimento da carreira em pessoas com deficiência: uma abordagem narrativa
Authors: Andrade, Teresa Mafalda de Faria Gonçalves de
Advisors: Machado, Constança Gomes
Issue Date: Aug-2006
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente trabalho procurou conhecer a influência da deficiência no desenvolvimento das pessoas, em termos de fatores, fases e transformações ocorridas no ciclo de vida e interpretá-la com base na teoria central de desenvolvimento da carreira de Super, complementada com a visão de construção da carreira, de Savickas, que situámos e detalhámos no estudo teórico. Na parte empírica, estudaram-se nove histórias de vida, de pessoas com deficiência, recolhidas sob a forma de entrevista, que convidou à narração dos percursos e que, sem os descontextualizar ou fragmentar, permitiu a sua interpretação face à teoria e, a comparação entre si, por recurso à análise de conteúdo. Caracterizámos, nos nove casos estudados, o grau e o modo como a deficiência influenciou a formação e expressão dos auto-conceitos, a saliência dos papéis de vida e a sequência das fases e tarefas de desenvolvimento e procurámos identificar temas de vida, promotores da construção da carreira, na interação com os contextos. /ABSTRACT - This research aimed at ascertaining the influence of disability in people’s development, in terms of factors, phases and changes occurred during the life cycle, and interpreting that influence in the light of Super´s career development theory, complemented by Savickas’ career construction view, which were addressed and framed in the theoretical part of this research. In the empirical part, nine life histories were analyzed, from data gathered by means of interviews, where participants were invited to narrate their life courses. These procedures, along with content analysis, allowed interpretation in the face of the theories and comparison between non-fragmented and in-context stories. In the nine cases, the degree and mode in which disability influenced the formation and expression of self-concepts, the salience of life roles and the sequence of development phases and tasks was detailed and life themes were searched for their role in career construction, along with context influence.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15904
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Teresa Mafalda de Faria Gonçalves de Andrade - Tese de Mestrado - 159 585.pdf19.72 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois