Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13257

Title: Caracterização organizacional das escolas técnicas profissionais de saúde em Angola: caso do estudo à ETPS de Luanda
Authors: Tomás, Diodeth Mara Francisco
Advisors: Favinha, Marília Evangelina Sota
Keywords: Características organizacionais
Profissional de saúde
Formação de técnicos médios de saúde
Organizational characteristics
Health professional
Training of medium technicians in health
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta investigação tem como propósito analisar as características organizacionais da Escola Técnica Profissional de Saúde de Luanda no que respeita à sua missão e à formação de técnicos médios de saúde. Com o objetivo de conhecer o funcionamento da escola, pretendemos produzir conhecimento que nos permita saber se os Diretor da escola, promove a formação dos técnicos profissionais de saúde de modo que estes possam fortalecer, os conceitos base, as habilidades e a destreza necessária para atuar com qualidade, nos hospitais e nos centros de saúde. Dada a importância atribuída ao que pensa o diretor e os professores da escola, sobre a problemática em apreço, optámos por realizar um estudo de natureza quantitativa e qualitativa para a qual foram utilizados como instrumentos de recolha de dados o questionário aos professores e a entrevista semiestruturada ao Diretor. As dimensões consideradas pertinentes para este estudo são seis: (i) Experiência profissional dos professores (ii) Identificação dos Currículos existentes, (iii) Cursos Lecionados, (iv) Formação de Professores, (v) Perfil de saída dos estudantes; (vi) Funcionamento da escola: Organograma, Controlo e Fiscalização; ABSTRAT: ORGANIZATIONAL CHARACTERISTICS OF TECHNICAL SCHOOLS HEALTH PROFESSIONALS IN ANGOLA: THE CASE STUDY OF LUANDA ETPS This research aims to examine the organizational characteristics of Vocational Technical School of Health in Luanda, with focus on mission and training of middle caregivers. In order to meet the school run, the Directors intend to encourage schools to promote the training of professional health workers so that they can strengthen basic concepts, skills and dexterity required to act with more independence and dexterity, in hospitals and health centers. Assigned due to what the Director and the teachers thinks about the problem at hand, we chose mixed study for which it was used as instruments of data collection questionnaires to the teachers and semi-structured interview to the Director of the institution. The dimensions considered relevant for this study are six: (i) professional experience of teachers (ii) Identification of existing curricula, (iii) Courses taught, (iv) Training of Teachers, (v) Output Profile of students; (vi) School Run: Organization, Control and Surveillance.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13257
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação Final DiodethReformulada30Fevereiro.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open
ApresentaçãoFinalDissertação 26.pptx658.34 kBMicrosoft Powerpoint XMLView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois