|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11903
|
Title: | Referências à morte na música para piano solo nos séculos XIX e XX: marchas fúnebres & tombeaux |
Authors: | Marques, Ana Carvalho Santos Vieira |
Advisors: | Telles, Ana |
Keywords: | Morte Piano Marcha fúnebre Tombeau Séculos XIX e XX |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Tomada por tema ou por motivo, a Morte inspirou uma quantidade elevada de
obras de arte, e encontrou na música, talvez pela sua imaterialidade, a expressão mais
ilustrativa das emoções, da dor suprema, das ideias de privação e de separação que
esta provoca no ser humano.
Nesta dissertação pretende-se explorar as obras escritas para piano, durante os
séculos XIX e XX, alusivas ao tema da morte e mais concretamente sob a forma de
marcha fúnebre e de tombeau, tendo como obras de referência as que irei apresentar
no recital final de mestrado: a Sonata op. 26, nº 12, de Ludwig van Beethoven e o
Tombeau de Couperin de Maurice Ravel.
A estrutura do texto está dividida em duas partes, correspondendo a primeira a uma
contextualização do tema da morte no campo da criação artística e sua manifestação
musical em rituais fúnebres; e a segunda, a uma perspectiva histórica dos vários
géneros musicais representativos do tema, aprofundando o estudo, numa abordagem
analítica e de contextualização histórica, sobre os géneros específicos da marcha
fúnebre e do tombeau.
O objectivo principal desta dissertação é o de elaborar uma compilação de todas as
obras escritas nestes géneros musicais, durante os séculos XIX e XX, para piano solo,
de forma a contribuir para uma interpretação historicamente informada; ### Abstract:
Death references in solo piano music of the 19th and 20th centuries:
Funeral Marches & Tombeaux
Taken by subject or motif, Death inspired a high amount of works of art, and found
in music, perhaps by its immateriality, the most illustrative expression of the
emotions, the supreme pain, the privation and separation ideas that it rouses in the
human being.
This dissertation intends to explore the piano works, composed during the 19th and
20th centuries, related to death theme, more concretely, written under the funeral
march and tombeau genres, having by reference the works that will be presented in
the master’s final recital: Ludwig van Beethoven’s Sonata op. 26, nº 12 and Maurice
Ravel’s Tombeau de Couperin.
The text structure is divided in two parts: the first corresponds to a
contextualization of the death subject in the field of the artistic creation and its
musical manifestation in mournful rituals; and the second part corresponds to an
historical perspective of some representative musical genres of the subject, studying
deeply, in an analytical and an historical context approach, the specific funeral march
and tombeau genres.
The leading aim of this assignment is to elaborate a compilation of all piano works
written under the funeral march and tombeau genres, between 19th and 20th centuries,
hoping to contribute to an historical informed performance. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11903 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|