Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11837

Title: A educação de qualidade e os critérios para uma gestão democrática na escola pública em Macapá, Amapá-Brasil
Authors: Sousa, Benedita do Socorro Sousa de
Advisors: Favinha, Marília Evangelina Sota
Keywords: Gestão democrática
Escola pública
Educação de qualidade
Democratic management
Public school
Quality education
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O estudo desta Dissertação trata da educação de qualidade e os critérios para uma gestão democrática na escola pública em Macapá, Amapá-Brasil. Tem como objetivo desvendar os critérios que permeiam para que a gestão da escola campo de pesquisa seja de fato democrática. A pesquisa se fundamenta em estudo de caso, de abordagens quantitativa e qualitativa com enfoque dialético, na qual foi envolvida para investigação a Escola Estadual Raimunda Virgolino, do Município de Macapá, Estado do Amapá, Brasil, como foco para o conhecimento do processo de gestão democrática adquirida por prêmio em Referência de Gestão Escolar Nacional em 2008. A coleta de dados envolveu: alunos, professores, equipe gestora, pais e equipe de apoio, realizada mediante a aplicação de questionários e observação in loco com a finalidade de desvelar a mais abrangente situação sobre o tema abordado. Foram utilizados como suporte à pesquisa estudos bibliográficos de diferentes autores que abordam a temática em questão. Traz como resultado a busca incessante da escola em sustentar a referida premiação, tendo como visão o que dizem os autores a respeito de gestão democrática. O que se espera é uma maior aplicação de estudos que visem a promover realmente a gestão democrática, não somente na escola Raimunda Virgolino, mas em todas as unidades de ensino do Estado e quem sabe, do País; ABSTRACT: The study of this thesis deals with quality education and the criteria a democratic management of public schools in Macapa, Amapa, Brazil. Aims to uncover the criteria that permeate so that the management school, field of research is, in fact, democratic. The research based on a case study of qualitative and quantitative approaches with dialectical approach, which was involved in research for the School State Virgolino Raimunda, the city of Macapa, Amapa state, Brazil, as a focus for understanding the process of democratic management acquired by prize in the National Reference School Administration in 2008. Data collection involved: students, teachers, management team, parents and support staff, achieved through the use of questionnaires and on-site observation, in order to unveil the most comprehensive situation on the subject. Were used as support to search, bibliographical studies with different authors that address the topic in question. Brings as a result of the ceaseless search for school support that award, with the vision of what the authors say the respect of democratic management. What is expected is a greater application of studies aimed at promoting truly democratic, not only in Raimunda Virgolino school, but in all units of state teaching and perhaps the country.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11837
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
DISSERTAÇÃO BENA.pdf560.03 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois