Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11278

Title: A triangulação sustentada de dados como condição fundamental para a investigação qualitativa
Authors: Borralho, António
Fialho, Isabel
Cid, Marília
Editors: Costa, António Pedro
Reis, Luís Paulo
Souza, Francislê Neri de
Luengo, Ricardo
Keywords: matriz de investigação
triangulação
análise de dados qualitativos
Issue Date: 2014
Publisher: Ludomedia
Citation: Borralho, A.; Fialho, I. & Cid, M. (2014). A triangulação sustentada de dados como condição fundamental para a investigação qualitativa. In A. P. Costa, L. P. Reis, F. N. Souza & R. Luengo (Eds). Libro de Actas de "3º Congreso Ibero-Americano en Investigación Cualitativa", Vol. 3: Artículos de Ciencias Sociales (pp.51-56). Badajoz: Ludomedia. [ISBN: 978-972-8914-48-6]
Abstract: This paper presents the results of an investigation (funded by Foundation for Science and Technology: PTDC/CPECED/ 114318/2009) whose main objective was to describe, analyze and interpret teaching and assessment practices developed by teachers in different courses of Portuguese and Brazilian universities, in order to understand the relationship between such practices, student learning and their academic success. A Matrix of research with the objects of analysis was defined – from which were structured the instruments for data collection and carried out the data analysis – in order to develop evaluative partial synthesis to give an overall evaluative synthesis. This procedure allows greater consistency between the problem and the research questions, the respective levels of analysis and the interpretation of data and consequently the conclusions. This internal consistency contributes significantly to the validity of research providing a criterion of excellence for research quality. Resumo — O artigo que aqui se apresenta resultou de uma investigação (financiada pela Fundação para Ciência e Tecnologia: PTDC/CPE-CED/114318/2009) cujo objetivo principal foi descrever, analisar e interpretar práticas de ensino e de avaliação desenvolvidas por professores em diferentes cursos de universidades portuguesas e brasileiras, com o intuito de compreender as relações entre tais práticas, as aprendizagens dos alunos e o seu sucesso académico. Foi definida uma matriz de investigação com os objetos e dimensões de análise, a partir da qual se estruturaram os instrumentos de recolha de dados e se levou a cabo a análise desses dados procurando elaborar sínteses avaliativas parciais para dar origem a uma síntese avaliativa global. Este procedimento permite uma maior coerência entre o problema e as questões de investigação, os respetivos níveis de análise e interpretação dos dados e, consequentemente, as conclusões. Esta coerência interna em muito contribui para a validade da investigação, constituindo um critério de excelência para a qualidade da investigação produzida.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11278
ISBN: 978-972-8914-48-6
Type: article
Appears in Collections:PED - Artigos em Livros de Actas/Proceedings
CIEP - Artigos em Livros de Actas/Proceedings

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Actas - CIAIQ2014_Educação (Borralho, Fialho, Cid, 51-56).pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois