Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10849

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada realizado na Escola Básica Conde de Vilalva em Évora
Authors: Correia, Patrícia Cristina Mirador
Advisors: Pomar, Clarinda de Jesus Banha
Keywords: Prática de ensino supervisionada
Educação Física
Ensino básico
Ensino secundário
Professor
Formação de professores
Supervised teaching practice
Physical education
Basic education
Secondary education
Teacher training
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório tem como finalidade descrever reflexivamente toda a minha Prática de Ensino Supervisionada, decorrente no ano letivo de 2012/2013, enquadrado no 2º ano do Mestrado em Ensino nos Ensinos Básico e Secundário da Universidade de Évora. Inicialmente será feito um enquadramento teórico da Prática de Ensino Supervisionada (PES) desenvolvendo-se a temática de formação do professor e da disciplina de Educação Física (EF). Numa componente mais prática, irá ser desenvolvida toda a PES começando inicialmente por descrever a instituição educativa onde a mesma sucedeu, as turmas alvo deste processo e todas as perspetivas curriculares e/ou normativas sob o ponto de vista legal, institucional e funcional. Irá ser descrito o planeamento anual e a metodologia de avaliação das turmas realizando-se uma descrição da condução do ensino e uma breve abordagem sobre o Ensino Secundário sob o qual não incidiu a minha prática. A relação com a escola e a comunidade será um ponto também retratado neste relatório onde se apresentarão descritas as atividades pedagógicas tal como o projeto de investigação desenvolvido com a turma não partilhada. Por último apresentarei as conclusões gerais que retirei deste processo, desde o objetivo da disciplina e do professor até exigências e desafios encontrados e as estratégias pedagógicas definidas perante realidade; ### ABSTRACT: This report aims to describe reflexively my whole process or pedagogical internship or supervised teaching practice, resulting in the academic year 2012/2013, framed in the 2nd year of the master's degree in the education in the basic and secondary teaching from the university of Evora. Initially part will be made a theoretical framework of supervised teaching pratice (PES) developing the theme of training of the teacher and of the discipline of physical education (EF). In a more practical component will be developed all the PES starting initially by describing the educational institution where the same succeeded, the target groups of this pedagogical process and all curriculum and/or normative perspective from a legal standpoint, duly substantiated functional and institutional. Will be described in the annual planning and evaluation methodology used in the respective classes being a description of the entire teaching and conducting a brief approach to the secondary education under which not focused my practice. The relation with the school and the community will be a point also depicted in this report will be pedagogical activities such as action research project developed with the class. Finally I will present the general conclusions that I have drawn from this process, since the purpose of discipline and teacher until demands and challenges encountered and the pedagogical strategies defined before reality.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10849
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RELATÓRIO PES final 24_12 final.pdf7.73 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois