Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/9745
|
Title: | Contributos para o estudo da identidade profissional dos psicólogos nas equipas de intervenção precoce: perspetiva dos outros técnicos da equipa |
Authors: | Estrada, Florbela da Conceição Arnaud |
Advisors: | Franco, Vitor |
Keywords: | Intervenção precoce Psicólogos Grounded theory Identidade profissional |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Abordamos neste trabalho as representações dos profissionais da educação e
dos técnicos de reabilitação sobre a atividade dos psicólogos nas equipas de
Intervenção Precoce.
Trata-se de uma investigação qualitativa, com carácter exploratório, na
perspectiva da Grounded Theory, visando descrever, relativamente aos psicólogos da
IP: a) representação dos membros das equipas acerca do seu papel e funções; b)
perceção dos técnicos da equipa acerca da especificidade das suas funções e
competências; c) importância que lhe é atribuída no sucesso das intervenções.
Os resultados obtidos apontam para uma perceção do psicólogo como intervindo
ao nível da criança, família e equipa, sendo o técnico mais habilitado para desenvolver
funções ao nível da avaliação e diagnóstico e para intervir em aspetos emocionais e
comportamentais, remetendo a sua especificidade para: a) perspetiva holística e
sistémica do ser humano; b) utilização de instrumentos psicométricos; c)
desenvolvimento emocional do ser humano; d) atitudes e caraterísticas relacionais
adequadas ao estabelecimento de uma relação empática e de confiança com todos os
intervenientes no processo; e) importância do seu enquadramento numa perspetiva
multidisciplinar e transdisciplinar; ABSTRACT:
Contributions to the study of psychologist’s professional identity in early
intervention teams: perspective of other technical team
We approach in this work the representations of professional education and
rehabilitation technicians on the activity of psychologists in Early Intervention Teams.
This is a qualitative research with exploratory nature, in the perspective of Grounded
Theory, aiming to describe, for psychologists in Early Intervention: a) representation of
team members about their role and functions, b) perception of the technical team about
specificity of their functions and abilities, c) importance that is attributed to it in the
success of interventions.
The results point to a perception of the psychologist as intervening at the level of the
child, family and team, being enabled to develop more technical functions in the
evaluation and diagnosis and to engage in emotional and behavioral aspects, referring
to its specificity: a) systemic and holistic perspective of the human being, b) use of
psychometric instruments c) emotional development of human d) attitudes and
relational characteristics appropriate to establish an empathic relationship and trust
with all stakeholders in the process, e) importance its framework in a multidisciplinary
and transdisciplinary perspective. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/9745 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|