Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/9121
|
Title: | Redes de Cooperação entre Bibliotecas Públicas e Escolares do Litoral Alentejano |
Authors: | Chainho, Carla Maria Pereira Gamito Gonçalves |
Advisors: | Silva, Carlos Alberto da |
Keywords: | bibliotecas escolares e públicas Região do Litoral Alentejano metodologia qualitativa |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho de pesquisa baseia-se num estudo sobre as características das relações
existentes entre as bibliotecas escolares e públicas da Região do Litoral Alentejano.
Baseado numa metodologia qualitativa, o presente estudo teve como objectivo a
percepção e compreensão dos aspectos que facilitam ou condicionam directa ou
indirectamente a cooperação entre estes estabelecimentos. Deste modo foi possível entender
as relações que as bibliotecas escolares estabelecem entre si e outras entidades,
nomeadamente no que concerne à proximidade e articulação que estabelecem com as
bibliotecas municipais, ou se pelo contrário apenas celebram relações pontuais. No fundo,
procurámos perceber como isso se reflecte nas instituições e nas próprias relações
estabelecidas entre as pessoas destas entidades.
Foi realizado um conjunto de entrevistas semi-estruturadas a 15 coordenadores das
bibliotecas escolares e a 4 responsáveis das bibliotecas municipais da Região do Litoral
Alentejano, que permitiram compreender o funcionamento das bibliotecas municipais e
escolares da área geográfica definida e o seu papel na cooperação e desenvolvimento destes
estabelecimentos. ; Cooperation Network between Public Libraries and School from
Litoral Alentejano
### Abstract
This research is based on a study about the relationships between public and school
libraries from the Alentejo Coast Region.
Based on qualitative methodology, the aim of the research was to try to perceive and
understand the aspects that may act directly or indirectly, that facilitates or constrains
cooperation between these institutions. Thus we try to understand the nature of the relations
between school libraries, the proximity and connections they establish with the public libraries,
or whether it just happen once in a while, to perceive in what way this is reflected in institutions
and relationships between these entities’ staff.
It was performed a set of semi-structured interviews to 15 school libraries coordinators
and four municipal libraries administrators of the Alentejo Coast Region. In essence we tried to
understand their perspectives about public and school libraries of the defined geographic area
and what is their role in cooperation and development of these institutions. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/9121 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|