Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/9042
|
Title: | A Canzona Prima a 2 de Marcin Mielczewski no contexto da reinterpretação do repertório barroco polaco |
Authors: | Michalska, Ewa Elzbieta |
Advisors: | Oliveira, Filipe Mesquita de Yordanova, Iskrena |
Keywords: | Barroco na Polónia Canzona Interpretação historicamente informada Idioma violinístico |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Resumo
Este estudo tem como objetivo principal abordar um dos aspetos da questão da
reinterpretação do repertório instrumental barroco na Polónia durante o séc. XVII.
Em concreto, irá subordinar-se a uma das obras instrumentais de Marcin Mielczewski,
nomeadamente a Canzona prima a 2 escrita para dois violinos e baixo contínuo.
Mielczewski (c.1600-1651) é considerado um dos músicos de grande relevo na
Polónia de inícios do Barroco. Pelo que conhecemos através dos mais recentes estudos
musicológicos, a obra de Mielczewski, não tem neste período analogia com o legado
dos seus conterrâneos. A prová-lo, encontra-se a monografia publicada em 2011
e intitulada Muzyka pod patronatem polskich Wazów - Marcin Mielczewski da
musicóloga Barbara Przybyszewska-Jarminska que constituirá uma das bases de
trabalho do presente estudo.
Pretende-se ajudar o intérprete a aproximar-se das práticas e convenções
interpretativas da época de forma a tornar a obra mais acessível ao público atual.
Palavras-chave: Barroco na Polónia, canzona, interpretação historicamente informada,
idioma violinístico; Abstract
Title: The Canzona Prima a 2 by Marcin Mielczewski as an example for
reinterpretation of Polish baroque repertoire
This study aims to address one of the main aspects of baroque instrumental
repertoire reinterpretation in Poland during the XVII century. In concrete, it is aimed to
analyze one of the instrumental works of Marcin Mielczewski, namely Canzona prima
a 2, written for two violins and basso continuo.
Mielczewski (c.1600-1651) is considered to be a composer of great importance in
Poland of the early Baroque. The latest musicological studies around Mielczewski’s
work have proven that an analogy cannot be found among his contemporaries. In the
monograph published in 2011 and entitled “Muzyka pod patronatem Polskich Wazow -
Marcin Mielczewski“ by the musicologist Barbara Przybyszewska-Jarminska, we can
find a confirmation of this fact. The monograph mentioned above, constitutes the basis
of the present study.
It is intended to help the performer to approach the interpretive practices and
conventions of the time in order to make the work more accessible and understandable
by the public today.
Keywords: Baroque in Poland, canzona, historical performance practice, violin idiom |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/9042 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|