Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39702
|
| Title: | Dinamizar a área da biblioteca em creche e jardim de infância |
| Authors: | Claro, Luciana Isabel Marques |
| Advisors: | Balça, Ângela |
| Keywords: | Promoção da leitura Biblioteca Pré-Escolar Creche entre a criança e o livro Reading promotion Library Pre-school Nursery relationship between children and books |
| Issue Date: | 2-Oct-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | O presente relatório foi elaborado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada em Pré- Escolar, inserida no Mestrado em Educação Pré-Escolar.
O objetivo geral foi promover a leitura e a dinamização da área da biblioteca, procurando contribuir para a formação de leitores com hábitos de leitura frequentes. O tema surgiu pela necessidade de promover a leitura utilizando a área da biblioteca. A Dimensão Investigativa da PES baseou-se na observação participante; nos registos fotográficos; no caderno de formação e em conversas informais com as educadoras.
Os resultados mostram que em ambos os contextos, jardim-de-infância e creche existem poucos momentos de leitura de histórias, como também a utilização frequente da área da biblioteca da sala. Através de conversas informais com as profissionais de educação verifica-se que ambas mencionam que existe a rotina frequente de leitura de histórias, salientando-se que esses momentos não foram observados durante a minha observação e intervenção, no contexto de creche - Streamlining the library area in nursery schools and kindergartens; Abstract: This report was drawn up as part of the Supervised Teaching Practice in Pre-School, as part of the Master's Degree in Pre-School Education.
The general aim was to promote reading and the dynamisation of the library area, seeking to contribute to the formation of readers with frequent reading habits. The theme arose from the need to promote reading using the library area. The research dimension of the project was based on participant observation, photographic records, a training notebook and informal conversations with the educators.
The results show that in both contexts, kindergarten and nursery, there are few moments for reading stories, as well as frequent use of the classroom library area. Informal conversations with the education professionals revealed that both mentioned that there was a frequent routine of reading stories, although these moments were not observed during my observation and intervention in the nursery setting. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39702 |
| Type: | masterThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|