Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39650

Title: O Ensino de Ciências nos anos iniciais na educação básica. Um estudo comparativo Brasil-Portugal
Authors: Miranda, Maria Eduarda Rodrigues
Advisors: Fialho, Isabel
Keywords: Ensino de ciências
Anos iniciais da educação básica
Políticas educativas
Science Teaching
Early years of basic education
Educational Policies
Issue Date: 14-Jul-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Atualmente, o ensino de ciências nos anos iniciais da educação básica desempenha um papel fundamental para o desenvolvimento do pensamento crítico, da cidadania ativa e da compreensão das transformações do mundo contemporâneo. Este estudo realiza uma análise comparativa entre os contextos do Brasil e de Portugal, explorando as interações entre as produções acadêmicas, as políticas educacionais e as práticas docentes. Para isso, foi realizada uma revisão sistemática da literatura (RSL), selecionando-se trabalhos académicos diretamente relacionados ao ensino de ciências nos anos iniciais, e foram aplicados questionários a 60 professores de cada país. Os questionários abordaram perceções e práticas pedagógicas e foram analisados com recurso à estatística descritiva. A metodologia adotada integra dados qualitativos e quantitativos, analisados à luz do quadro teórico. Os resultados revelam que, tanto no Brasil como em Portugal, os professores reconhecem a importância do ensino das ciências para o desenvolvimento integral dos alunos. Contudo, destacam-se desafios similares em cada contexto: no Brasil, há uma crítica acentuada às políticas educativas e carências significativas relacionadas à infraestrutura escolar e formação docente continuada; em Portugal, apesar da valorização das tecnologias educativas e metodologias investigativas existem limitações na formação inicial em ciências e recursos pedagógicos. Em ambos os países, prevalece a perceção da ciência como um campo dinâmico e questionável, sublinhando a importância de investimentos contínuos em formação docente e recursos pedagógicos que promovam práticas inovadoras e uma educação científica de qualidade. - Science Teaching in the Early Years of Basic Education: A Comparative Study Between Brazil and Portugal; Abstract: Currently, science education in the early years of basic education plays a fundamental role in the development of critical thinking, active citizenship, and understanding the transformations of the contemporary world. This study conducts a comparative analysis between the contexts of Brazil and Portugal, exploring the interactions between academic productions, educational policies, and teaching practices. To this end, a systematic literature review (SLR) was carried out, selecting academic works directly related to science education in the early years, and questionnaires were applied to 60 teachers from each country. The questionnaires addressed perceptions and pedagogical practices and were analyzed using descriptive statistics. The adopted methodology integrates qualitative and quantitative data, analyzed in light of the theoretical framework..The results reveal that, both in Brazil and Portugal, teachers recognize the importance of science teaching for the comprehensive development of students. However, specific challenges stand out in each context: in Brazil, there is strong criticism of educational policies and significant deficiencies related to school infrastructure and continuing teacher education; in Portugal, despite the appreciation of educational technologies and investigative methodologies, there are limitations in initial science teacher training. In both countries, the perception of science as a dynamic and questionable field prevails, highlighting the importance of continuous investment in teacher training and pedagogical resources that promote innovative practices and quality science education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/39650
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciencias_da_Educacao_Administracao_Regulacao_e_Politicas_Educativas-Maria_Eduarda_Rodrigues_Miranda.pdf1.87 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois