|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39259
|
Title: | Música Armorial para Guitarra de Danilo Guanais (1965): Análise Técnico-Interpretativa de Obras Selecionadas |
Authors: | Santos, Éwerson de Carvalho |
Advisors: | Ivanović, Dejan |
Keywords: | Movimento Armorial Danilo Guanais Guitarra Interpretação Identidade Armorial Movement Danilo Guanais Guitar Interpretation Identity |
Issue Date: | 22-May-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Com a significativa criação do Movimento Armorial por Ariano Suassuna (1927 – 2014), a
identidade cultural do nordeste brasileiro ganhou uma importante visibilidade no cenário artístico.
Constantemente em transformação, esta manifestação é influenciada por pensadores que introduzem ideias
a esta estética. Danilo Guanais (1965), inspirado pelos elementos armoriais característicos e pela
linguagem da música moderna, propõe unir materiais tradicionais e contemporâneos na sua música, que é
objeto de estudo deste trabalho a partir das obras escritas para guitarra/violão a solo: Três Tocatas
Armoriais e Água de Chocalho. Serão realizadas analises que visam oferecer ferramentas e reflexões ao
intérprete, com o intuito de contribuir para a performance das obras. Nesse sentido, serão também
destacadas abordagens relevantes sobre identidade, cultura, o compositor e o movimento armorial. - Armorial Music for Guitar by Danilo Guanais (1965): Technical & Interpretative Study of the
Selected Works
Abstract:
With the significant creation of the Armorial Movement by Ariano Suassuna (1927–2014), the
cultural identity of Brazil's Northeast gained important visibility in the artistic scene. Constantly evolving,
this manifestation is influenced by thinkers who introduce ideas into this aesthetic. Danilo Guanais (1965),
inspired by characteristic armorial elements and the language of modern music, proposes to unite
traditional and contemporary materials in his music, which is the subject of this study, focusing on the
works written for solo guitar: Três Tocatas Armoriais and Água de Chocalho. Analyses will be conducted
to provide tools and reflections for the performer, aiming to contribute to the performance of these works.
In this sense, relevant approaches regarding identity, culture, the composer, and the Armorial Movement
will also be highlighted |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/39259 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|