|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39251
|
Title: | A poesia de Amadeu Baptista - Ekphrasis e desocultação |
Authors: | Maceiras, Raquel Diana Ramalho |
Advisors: | Santos, Maria Cristina Firmino |
Keywords: | Amadeu Baptista Poesia Contemporânea Portuguesa Literatura Ekphrasis Pintura Amadeu Baptista Contemporary Portuguese Poetry Literature Ekphrasis Painting |
Issue Date: | 11-Jul-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A obra do autor português Amadeu Baptista (1953-) é frequentemente dotada de um
discurso poético que visa o diálogo entre a palavra e a obra visual, manifesto nos títulos
lançados: O Som do Vermelho (2003), tríptico poético sobre a pintura do artista plástico
Rogério Ribeiro; Poemas de Caravaggio (2008) e Poemas de Leonardo (2018), menção aos
célebres pintores italianos; Veneziana (2023), alusivo à pintura veneziana; entre outras
produções.
Ao debruçar-se pela obra de arte, a construção literária de Amadeu Baptista colocase sobre circunstâncias que remetem para o conceito de ekphrasis e abrem caminho à
desocultação, unverborgenheit, termo utilizado pelo autor Martin Heidegger (1889-1976),
no ensaio A Origem da Obra de Arte. Recorrendo aos quatro títulos mencionados, a presente
tese procura analisar o processo poético desse corpus, de um autor que tem sido pouco
estudado sob uma lente poético-pictórica, oferecendo um pequeno contributo para que, no
futuro, outras perspectivas se elevem; - The poetry of Amadeu Baptista - Ekphrasis and unconcealment
ABSTRACT:
The work of portuguese author Amadeu Baptista (1953-) is often endowed with a
poetic discourse aimed at a dialogue between the word and the visual work, manifested in
the titles released: O Som do Vermelho (2003); Poemas de Caravaggio (2008) and Poemas
de Leonardo (2018); Veneziana (2023); among other productions.
In looking at the work of art, Amadeu Baptista's literary construction centres on
circumstances that refer to the concept of ekphrasis and open the way to unveiling,
unverborgenheit, a term used by the author Martin Heidegger (1889-1976) in his essay The
Origin of the Work of Art. Using the four titles mentioned as the corpus, this thesis seeks to
analyse the poetic process of an author who has been little studied through a poetic-pictorial
lens, offering a small contribution so that, in the future, other perspectives may be raised. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/39251 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|