Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39107

Title: Gran Solo Op. 14 de Fernando Sor (1778-1839): Autenticidade da Instrumentação? 26/06/2025 22/05/2025 87557532 Detalhes Editar Legenda
Authors: Medeiros, Ailson Vitor Ferreira de
Advisors: Ivanović, Dejan
Keywords: Gran Solo op. 14
Fantasia concertante
Fernando Sor
Guitarra
Gran Solo op. 14
Fantasia concertante
Fernando Sor
Guitar
Issue Date: 22-May-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Fernando Sor (1778-1839), compositor e guitarrista espanhol, foi um dos mais importantes embaixadores de guitarra do séc. XIX. Entre o seu largo opus, as sonatas para guitarra a solo auferem um lugar de destaque. A Sonata Prima (posteriormente intitulada de Gran Solo Op.14), composta em forma de um único andamento, é caracterizada pelo seu escasso material melódico, arpejos constantes e um registo amplo de dinâmica. No entanto, de acordo com Jeffery (1977), provavelmente existiu uma Fantasia Concertante — cujo manuscrito não foi recuperado — e a referida obra constituiria uma versão da Op. 14 para guitarra e orquestra/conjunto de cordas/arcos. A Gran Solo Op. 14 está situada no período em que Sor experimentava os quartetos de cordas e possui características semelhantes a uma abertura de ópera italiana de andamento único (Gásser, 2003). Segundo Orosco (2014), Op. 14 de Sor apresenta pequenas inconsistências em relação às suas ideias musicais. Nesse sentido, o presente trabalho tem como objetivo investigar a autenticidade da instrumentação original da Gran Solo Op. 14 de F. Sor, uma obra composta durante a sua 1.ª fase criativa. Pretende-se analisar, sobretudo, as inconsistências apresentadas na referida obra, bem como investigar a possibilidade de a mesma ter sido inicialmente composta como uma parte solista de uma obra de música de câmara/concertante. - Gran Solo Op. 14 by Fernando Sor (1778-1839): Authenticity of Instrumentation? ABSTRACT: Fernando Sor (1778-1839), Spanish composer and guitarist, was one of the most important guitar ambassadors of the century. XIX. Among his large opus, the sonatas for solo guitar take pride of place. The Sonata Prima (later titled Gran Solo Op. 14), composed in the form of a single movement, is characterized by its scarce melodic material, constant arpeggios and a wide range of dynamics. However, according to Jeffery (1977), there was probably a Fantasia Concertante — whose manuscript was not recovered — and the referred work would constitute a version of Op. 14 for guitar and orchestra/string ensemble/bows. Gran Solo Op. 14 is located in the period when Sor was experimenting with string quartets and has characteristics similar to an opening of a single-movement Italian opera (Gásser, 2003). According to Orosco (2014), Op. 14 de Sor presents small inconsistencies in relation to its musical ideas. In this sense, the present work aims to investigate the authenticity of the original instrumentation of the Gran Solo Op. 14 by F. Sor, a work composed during his 1st creative phase. The aim is to analyze, above all, the inconsistencies presented in the referred work, as well as to investigate thepossibility of it having been initially composed as a solo part of a work of chamber/concertante.
URI: http://hdl.handle.net/10174/39107
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado_Musica-Ailson_Vitor_Ferreira_de_Medeiros.pdf4.11 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois