|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38884
|
Title: | Valorizar a voz da criança no processo de aprendizagem |
Authors: | Filhó, Joana Maria Saturnino |
Advisors: | Artur, Ana |
Keywords: | A voz das crianças Aprendizagem Gestão flexível do currículo Projeto Children's voice Learning Flexible curriculum management Project |
Issue Date: | 16-Apr-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de estágio, intitulado “Valorizar a voz da crianças no processo de aprendizagem” comporta as aprendizagens profissionais realizadas mediante um processo investigativo, em contexto de estágio. Dá, por isso, enfoque a uma investigação realizada no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada (PES) no Pré-Escolar e Prática de Ensino Supervisionada no 1.º CEB, em contextos que abrangem as referidas valências.
Desta forma, destaca-se como base para o estudo o facto de, ao longo dos tempos, a escola continuar a desenvolver a cultura transmissiva como premissa, reduzindo, a voz das crianças e, consequentemente, a intervenção a que têm direito a ter no processo de aprendizagem (Conselho Nacional de Educação CNE, 2021). Associando esta perspetiva, às minhas vivências pessoais e profissionais, surge como questão: Como valorizar a voz das crianças no processo de aprendizagem, em contextos de Jardim de Infância e de 1.º CEB?
A partir do ciclo de observação-planeamento-reflexão, ao longo das intervenções fui aprendendo a gerir o currículo com a participação das crianças. Através do trabalho de aprendizagem por projetos e dos vários momentos da rotina, que se constituíram como oportunidades para a escuta atenta das crianças destaco como é que foi possível implicá-las no processo aprendizagem, através do planeamento e da avaliação, valorizando as suas ideias e opiniões.
Para documentar, inspirei-me na investigação-ação, utilizando como instrumentos de produção e recolha de dados em observação participante a produção de notas de campo, reflexões semanais e planificações e entrevistas às crianças de ambos os grupos, complementados com registos audiovisuais; -
Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and in the Primary Education:
Valuing Children's Voices in the Learning Process
Abstract:
This internship report, entitled "Valuing Children's Voices in the Learning Process", encompasses the professional learning experiences gained through an investigative process in the internship context. It focuses on a study conducted within the scope of the Supervised Teaching Practice curricular units in Pre-School and the 1st Cycle of Basic Education, in contexts that encompass these educational levels.
This study is based on the fact that, over time, schools have continued to develop a transmissive culture as a premise, diminishing children's voices and, consequently, their right to actively participate in the learning process (Conselho Nacional de Educação [CNE], 2021). Connecting this perspective with my personal and professional experiences, I questioned: How can we value children's voices in the learning process in Kindergarten and 1st Cycle of Basic Education contexts?
Through the observation-planning-reflection cycle, I learned to manage the curriculum with children's participation throughout my interventions. By implementing project-based learning and integrating various moments of daily routines as opportunities for attentive listening, I highlight how it was possible to involve children in the learning process through planning and assessment, valuing their ideas and opinions.
To document the process, I drew inspiration from action research, using participant observation as a method for data collection and production. The tools included field notes, weekly reflections, lesson plans, and interviews with children from both groups, complemented by audiovisual recordings.
Thus, this research aims to contribute to the appreciation of children's voices in the learning process, illustrating reflective examples based on my practice in cooperating educational contexts. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38884 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|