Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38877
|
Title: | O papel da dimensão lúdica na aprendizagem |
Authors: | Carpinteiro, Marta de Noronha |
Advisors: | Mendonça, Maria da Assunção da Cunha Folque |
Keywords: | Dimensão Lúdica Brincar Jogo Aprendizagem Envolvimento Playful Dimension Play Game Learning Involvement |
Issue Date: | 27-May-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório surgiu no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar e do 1º Ciclo do Ensino Básico, investigando o tema “O papel da dimensão lúdica na aprendizagem”. Desta forma, este trabalho pretende compreender de que forma poderia a dimensão lúdica potenciar a aprendizagem das crianças com foco no seu envolvimento. A metodologia utilizada neste projeto foi a metodologia de investigação-ação, a qual procurou responder ao objetivo geral e aos objetivos específicos delineados utilizando diferentes instrumentos de recolha e produção de dados. Ao longo deste trabalho foram também analisados os contextos onde estive inserida e as atividades propostas nos mesmos, com vista a promover a dimensão lúdica no processo de aprendizagem. Por fim, podemos afirmar que relacionar o carácter lúdico com a aprendizagem promove um melhor processo de ensino-aprendizagem tornando-o mais prazeroso e também mais profundo; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Primary School Teaching - The Role of the Ludic Dimension in Learning
Abstract:
This report came about as part of the Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and the 1st Cycle of Basic Education, investigating the theme “The role of the play dimension in learning”. In this way, this work aims to understand how the play dimension could enhance children's learning with a focus on their involvement. The methodology used in this project was the action-research methodology, which sought to respond to the general objective and the specific objectives outlined using different instruments for collecting and producing data. Throughout this work, the contexts in which I worked, and the activities proposed in them were also analyzed, with a view to promoting the playful dimension in the learning process. Finally, we can say that relating playfulness to learning promotes a better teaching-learning process, making it more enjoyable and also more profound. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38877 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|