Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/38413

Title: Educação e Recreação nas Cidades: o Jardim Infantil do Bairro da Malagueira: projeto participado por crianças na recuperação de um espaço lúdico subaproveitado
Authors: Albuquerque, José Miguel Alves Barata Ribeiro de
Advisors: Soares, João Gabriel Candeias Dias
Keywords: Sala de aula
Participação
Jardim Infantil da Malagueira
Educating Cities
Children
Issue Date: 1-Apr-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: As crianças são seres em desenvolvimento que necessitam de um ambiente propício ao seu crescimento saudável, onde possam brincar e aprender. Nas cidades contemporâneas, moldadas predominantemente pelos paradigmas da Revolução Industrial, os espaços públicos frequentemente excluem a participação infantil. A predominância do Valor de Troca sobre o Valor de Uso no contexto das cidades capitalistas fomenta a especulação imobiliária, impactando negativamente no desenvolvimento social e educativo das crianças e das próprias sociedades urbanas. O modelo urbano vigente acarreta consequências para a saúde física e psíquica dos cidadãos. Privadas de autonomia e mobilidade, as crianças passam grande parte do tempo distantes dos espaços exteriores e da vida urbana, confinadas em salas de aula inadequadas às suas necessidades. Este trabalho aborda, na sua vertente teórica, temas como a evolução das cidades, as arquiteturas escolares e oficinas criativas em contextos urbanos participativos, envolvendo crianças e jovens. Na componente prática, o estudo centra-se no Jardim Infantil da Malagueira, em Évora, local selecionado para o projeto final. Nele, as crianças da Escola Conde Vilalva em Évora foram convidadas a desenhar e maquetizar um novo espaço lúdico para o jardim; - Resume _ Education and Recreation in Cities; the Malagueira Playground; Project participated by children in the recovery of an underused play space Children are developing beings who require an environment conducive to their healthy growth - spaces where they can play and learn. In contemporary cities, predominantly shaped by Industrial Revolution paradigms, public spaces often exclude children’s participation. The prevalence of ‘exchange value’ over ‘use value’ in capitalist urban contexts promotes real estate speculation, negatively impacting both children’s social and educational development and urban societies as a whole. The current urban model generates consequences for citizens’ physical and mental health. Lacking autonomy and mobility, children spend most of their time disconnected from outdoor spaces and urban life, confined to classrooms that fail to meet their needs. The theoretical dimension of this work examines themes such as urban evolution, school architecture, and creative workshops in participatory urban contexts involving children and youth. The practical component focuses on the “Malagueira Children’s Garden”, one Playground in Évora, the selected site for the final project. Here, children from Conde Vilalva School in Évora were invited to design and create scale models for a new recreational space in the garden.
URI: http://hdl.handle.net/10174/38413
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Arquitetura-Jose_Miguel_Alves_Barata_Ribeiro_de_Albuquerque.pdf88.06 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois