|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38401
|
Title: | Interpretação e musicalidade no ensino básico de guitarra |
Authors: | Azevedo, André Moreira |
Advisors: | Ivanovic, Dejan |
Keywords: | Guitarra Ensino Interpretação Musicalidade Guitar Education Interpretation Musicality |
Issue Date: | 19-Mar-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Dois aspetos essenciais da música, no geral, são a forma da sua interpretação e as suas
características de musicalidade individual do intérprete. Os referidos elementos fazem parte
da arte de tocar o instrumento musical, sendo os pontos fulcrais na sua aprendizagem. No
entanto, os elementos específicos que formam uma interpretação musical, são
frequentemente ignorados ou, até, completamente negligenciados durante o percurso do
ensino de guitarra. O presente trabalho pretende abordar os conceitos da Interpretação
Musical e de Musicalidade, bem como demonstrar diversos exemplos da sua abordagem no
ensino do instrumento. Foram abordadas diferentes estratégias metodológicas,
nomeadamente a revisão de literatura existente, a criação do inquérito através do
questionário, bem como a análise dos dados obtidos durante a frequência da Unidade
Curricular Prática de Ensino Supervisionada. Os resultados e as conclusões obtidas através
da análise desta informação, são apresentados, bem como a proposta de algumas estratégias
que o professor poderá inserir na sua prática pedagógica; - Interpretation and Musicality at the Elementary Guitar Education
Abstract:
Two essential aspects of music, in general, are the form of its interpretation and the
characteristics of the performer's individual musicality. These elements are part of the art of
playing the musical instrument, and are, of course, the focal points in the student's learning.
However, the interpretive elements represent one of the components that are often ignored or
even completely neglected during the Basic Guitar Course. The present work intends to
address some of the definitions of the concepts of Musical Interpretation and Musicality, as
well as to demonstrate several examples for their learning. To achieve these objectives,
different methodological strategies were addressed, namely the review of the existing
literature, the creation of the survey through the questionnaire, as well as the analysis of the
data obtained during the attendance of the Practical Curricular Unit of Supervised Teaching.
The results and conclusions obtained through the analysis of this information are presented,
as well as the proposal of some strategies that the teacher can insert in his pedagogical
practice. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38401 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|