|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38235
|
Title: | Turismo cultural e criativo: o caso da Empresa de Animação Turística Tours Évora Genuína |
Authors: | Fernandes, Jones Heleno Machado Bagão |
Advisors: | Serra, Jaime Manuel Moleiro Marujo, Noémi |
Keywords: | Turismo Cultural Turismo Criativo Motivações Experiências Satisfação SERVPERF Empresa de Animação Turística Cultural Tourism Creative Tourism Motivations Experiences Satisfaction SERVPERF Tourist Activities Company |
Issue Date: | 7-Mar-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Os segmentos relacionados com o turismo cultural e criativo são cada vez mais reconhecidos
na área do turismo como fundamentais para a diversificação da oferta turística e para a
satisfação do consumidor.
O turismo cultural envolve experiências que enfatizam a herança cultural e histórica de um
destino, enquanto o turismo criativo promove experiências que exploram a criatividade local,
nomeadamente, através das expressões artísticas, da música, gastronomia, design, etc.
Neste enquadramento, a animação turística desempenha um papel importante na resposta às
motivações desses nichos de mercado, uma vez que cria e implementa novos conceitos de
experiências que integram os turistas e visitantes no contexto cultural e turístico dos destinos.
Isso pode incluir atividades como passeios temáticos, workshops de artesanato local, festivais
culturais, entre outros, contribuindo para a melhoria da imagem de um destino turístico. Essas
experiências não só oferecem aos turistas uma oportunidade única para imergirem na cultura
local, mas também contribuem para o desenvolvimento económico das comunidades,
promovendo o património cultural e incentivando a participação das comunidades locais na
indústria do turismo. Ou seja, o turismo cultural e criativo e a animação turística desempenham
um papel crucial na diversificação da oferta turística e na criação de experiências significativas
para os turistas e visitantes, ajudando a promover os destinos de forma autêntica e
sustentável.
A presente dissertação pretende caracterizar o perfil sociodemográfico do cliente da empresa
“Tours Évora Genuína”, identificar as motivações dos clientes, assim como, obter o feedback
das respetivas experiências vividas e aferir também o grau de satisfação dos clientes. Para
atingir os objetivos foi adotada uma abordagem quantitativa através do inquérito por
questionário. Com este trabalho pretende-se apurar a qualidade do desempenho dos serviços
prestados aos turistas e visitantes por parte da empresa, identificando o perfil do respetivo
cliente, o qual traduz, de algum modo, o tipo de turista e visitante que se verifica no Concelho
de Évora. Para o efeito, utilizou-se o modelo SERVPERF (Cronin e Taylor, 1992), no qual a
avaliação da qualidade dos serviços decorre do resultado direto da perceção de desempenho.
Este modelo utiliza as perceções do consumidor em relação ao desempenho da empresa, de
forma a avaliar da qualidade do serviço prestado; - Cultural and Creative Tourism: The case of the Tourist Company Tours Évora Genuína
Abstract:
Segments related to cultural and creative tourism are increasingly recognized in the tourism
sector as fundamental for the diversification of tourist offer and for consumer satisfaction.
Cultural tourism involves experiences that emphasize the cultural and historical heritage of a
destination, while creative tourism promotes experiences that explore local creativity, namely
through artistic expressions, music, gastronomy, design, etc.
In this context, tourist entertainment plays an important role in responding to the motivations
of these niche markets, as it creates and implements new concepts of experiences that
integrate tourists and visitors into the cultural and tourist context of destinations. This may
include activities such as themed tours, local craft workshops, cultural festivals, among others,
contributing to improving the image of a tourist destination.
These experiences not only offer tourists a unique opportunity to immerse themselves in local
culture, but also contribute to the economic development of communities, promoting cultural
heritage and encouraging local communities' participation in the tourism industry.
So, cultural and creative tourism and tourist entertainment play a crucial role in diversifying the
tourist offer and creating meaningful experiences for tourists and visitors, helping to promote
the destinations in an authentic and sustainable way.
Therefore, this dissertation aims to characterize the sociodemographic profile of the customer
of the company “Tours Évora Genuína”, to identify the motivations of customers, as well as, to
get their feedback related to the respective lived experiences and also to assess the level of
customer satisfaction. To achieve the goals, a quantitative approach was adopted using a
questionnaire survey. The aim of this study is to ascertain the quality of the services provided
to tourists and visitors, identifying the profile of the respective client, which reflects, to some
extent, the type of tourist and visitor found in the Municipality of Évora. To this end, the
SERVPERF model (Cronin and Taylor, 1992) was used, in which the evaluation of service
quality is the direct result of perceived performance. This model uses consumer perceptions of
the company's performance to assess the quality of the service provided. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38235 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|