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http://hdl.handle.net/10174/37908
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Title: | Exploring the impact of screen-time exposure on motor competence and health-related physical fitness parameters in 4th grade children |
Authors: | Figueira, Bruno Gonçalves, Bruno Silva, Rodrigo Aleixo, Tomás Rosa, Raul Almeida, Gabriela |
Editors: | Pombo, André Rocha, Carla Luz, Carlos |
Keywords: | criança tempo de écran desenvolvimento motor |
Issue Date: | Nov-2024 |
Abstract: | Children are spending large periods of the day engaged in screen-based activities, despite research demonstrating potential harms related to obesity, sleep, fitness, and cognitive, social, and emotional development, among others. Although there are evidence-based guidelines for physical activity, sleep patterns, and healthy screen-time levels, no studies have addressed how children’s screen-time exposure affects motor competence levels and health-related physical fitness variables in the scholarly context. This study included a cross-sectional design with 143 children in the 4th grade (males: n = 74, 9.9 ± 0.4 years; females; = 69, 10.1 ± 0.4 years) in the municipality of Évora, who attend elementary school. The findings highlight the impact of screen time duration on specific aspects of physical fitness and motor competence, with lower screen time being associated with better performance in several key tests. / As crianças passam grandes períodos do dia em atividades que envolvem ecrãs, apesar da investigação demonstrar os potenciais danos relacionados com a obesidade, sono, aptidão física, desenvolvimento cognitivo, social e emocional, entre outros. Embora já existam diretrizes baseadas em evidências para o tempo de atividade física, padrões de sono e níveis saudáveis de tempo de ecrã, nenhum estudo aborda como a exposição ao tempo de ecrã das crianças afeta os níveis de competência motora e variáveis de aptidão física relacionadas com a saúde no contexto escolar. Este estudo incluiu um desenho transversal com 143 crianças a frequentar o 4.º ano de escolaridade no município de Évora (sexo masculino = 74, 9.9±0.4 anos; feminino = 69, 10.1±0.4 anos). Os resultados destacam o impacto da duração do tempo de ecrã em aspetos específicos da aptidão física e competência motora, sendo que menos tempo de ecrã está associado a um melhor desempenho em vários testes-chave. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37908 |
Type: | bookPart |
Appears in Collections: | CHRC - Publicações - Capítulos de Livros
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