|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37874
|
Title: | A competência motora real e percebida, o desenvolvimento socioemocional e os indicadores antropométricos: estudo comparativo entre crianças praticantes e não praticantes de futebol |
Authors: | Nascimento, Ana Carolina Rei |
Advisors: | Almeida, Gabriela Folgado, Hugo Miguel Cardinho Alexandre |
Keywords: | Proficiência motora Habilidades motoras Desenvolvimento motor Saúde mental Infância Motor proficiency Motor skills Motor development Mental health Infancy |
Issue Date: | 18-Dec-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Contextualização: O papel da competência motora, tanto real como percebida, tem vindo a ser estudado no contexto do desenvolvimento socioemocional da criança e na promoção de trajetórias saudáveis ao longo da vida. Objetivo: Analisar e comparar as competências motoras real e percebida, o Índice de Massa Corporal (IMC), o perímetro abdominal, e os aspetos emocionais e comportamentais de crianças praticantes e não-praticantes de futebol, com idades compreendidas entre os 6 e 12 anos. Métodos: Trata-se de um estudo transversal, de natureza descritiva, comparativa e correlacional. Cento e quarenta e oito crianças (Midade=8,84±1,48 anos) foram avaliadas com tarefas de perceção de competência motora, com o Motor Competence Assessment (MCA) e com o Questio-nário de Capacidades e Dificuldades (SDQ). Variáveis como peso e altura foram usadas para calcular o IMC; o perímetro abdominal também foi avaliado. Resultados: Os resul-tados mostraram que as crianças praticantes de futebol apresentaram melhores percentis de competência motora real e uma competência percebida mais precisa. As crianças pra-ticantes demonstraram um desenvolvimento socioemocional mais salutar e um estado de peso mais saudável. Conclusão: A prática desportiva de futebol parece estar associada a melhor competência motora, perceção ligeiramente mais precisa, sobretudo nas habilida-des manipulativas, e menos dificuldades socioemocionais em geral. A prática de futebol está associada a uma maior prevalência de peso normal e a uma menor incidência de sobrepeso e obesidade; - Real and perceived motor competence, socioemotional development, and anthropometric indicators: a comparative study of children who play and do not play football
Abstract:
Contextualization: The role of motor competence, both real and perceived, has been studied in the context of children's socio-emotional development and in promoting healthy trajectories throughout life. Objective: To analyze and compare the real and per-ceived motor skills, Body Mass Index (BMI), abdominal perimeter, and emotional and behavioral aspects of children who play and do not play soccer, aged between 6 and 12 years. Methods: This is a cross-sectional study, descriptive, comparative and correla-tional in nature. One hundred and forty height children (M age=8.84±1.48 years) were assessed with motor competence perception tasks, the Motor Competence Assessment (MCA) and the Skills and Difficulties Questionnaire (SDQ). Variables such as weight and height were used to calculate BMI; abdominal perimeter was also assessed. Results: The results showed that children who played soccer had better percentiles of real motor competence and more accurate perceived competence. Children who participated demon-strated healthier socio-emotional development and a healthier weight status. Conclusion: Playing football appears to be associated with better motor skills, slightly more accurate perception, especially in manipulative skills, and fewer socio-emotional difficulties in general. The practice of football is associated with a higher prevalence of normal weight and a lower incidence of overweight and obesity. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37874 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|