Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37874

Title: A competência motora real e percebida, o desenvolvimento socioemocional e os indicadores antropométricos: estudo comparativo entre crianças praticantes e não praticantes de futebol
Authors: Nascimento, Ana Carolina Rei
Advisors: Almeida, Gabriela
Folgado, Hugo Miguel Cardinho Alexandre
Keywords: Proficiência motora
Habilidades motoras
Desenvolvimento motor
Saúde mental
Infância
Motor proficiency
Motor skills
Motor development
Mental health
Infancy
Issue Date: 18-Dec-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Contextualização: O papel da competência motora, tanto real como percebida, tem vindo a ser estudado no contexto do desenvolvimento socioemocional da criança e na promoção de trajetórias saudáveis ao longo da vida. Objetivo: Analisar e comparar as competências motoras real e percebida, o Índice de Massa Corporal (IMC), o perímetro abdominal, e os aspetos emocionais e comportamentais de crianças praticantes e não-praticantes de futebol, com idades compreendidas entre os 6 e 12 anos. Métodos: Trata-se de um estudo transversal, de natureza descritiva, comparativa e correlacional. Cento e quarenta e oito crianças (Midade=8,84±1,48 anos) foram avaliadas com tarefas de perceção de competência motora, com o Motor Competence Assessment (MCA) e com o Questio-nário de Capacidades e Dificuldades (SDQ). Variáveis como peso e altura foram usadas para calcular o IMC; o perímetro abdominal também foi avaliado. Resultados: Os resul-tados mostraram que as crianças praticantes de futebol apresentaram melhores percentis de competência motora real e uma competência percebida mais precisa. As crianças pra-ticantes demonstraram um desenvolvimento socioemocional mais salutar e um estado de peso mais saudável. Conclusão: A prática desportiva de futebol parece estar associada a melhor competência motora, perceção ligeiramente mais precisa, sobretudo nas habilida-des manipulativas, e menos dificuldades socioemocionais em geral. A prática de futebol está associada a uma maior prevalência de peso normal e a uma menor incidência de sobrepeso e obesidade; - Real and perceived motor competence, socioemotional development, and anthropometric indicators: a comparative study of children who play and do not play football Abstract: Contextualization: The role of motor competence, both real and perceived, has been studied in the context of children's socio-emotional development and in promoting healthy trajectories throughout life. Objective: To analyze and compare the real and per-ceived motor skills, Body Mass Index (BMI), abdominal perimeter, and emotional and behavioral aspects of children who play and do not play soccer, aged between 6 and 12 years. Methods: This is a cross-sectional study, descriptive, comparative and correla-tional in nature. One hundred and forty height children (M age=8.84±1.48 years) were assessed with motor competence perception tasks, the Motor Competence Assessment (MCA) and the Skills and Difficulties Questionnaire (SDQ). Variables such as weight and height were used to calculate BMI; abdominal perimeter was also assessed. Results: The results showed that children who played soccer had better percentiles of real motor competence and more accurate perceived competence. Children who participated demon-strated healthier socio-emotional development and a healthier weight status. Conclusion: Playing football appears to be associated with better motor skills, slightly more accurate perception, especially in manipulative skills, and fewer socio-emotional difficulties in general. The practice of football is associated with a higher prevalence of normal weight and a lower incidence of overweight and obesity.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37874
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Ana_Carolina_Rei_Nascimento.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois